Længerevarende strømafbrydelse på plejecenter og i eget hjem - Action card Sundhed og omsorg
Godkendt af: Byrådet og Afdelingsledelsen - Dato: 1. januar 2022
Action card ved Tekniske driftsforstyrrelser og IT nedbrud i Sundheds- og Omsorgsafdelingen.
Opgave
Et længerevarende strømsvigt kan være livstruende for personer med behov for strøm til livsvigtigt medicinsk apparatur, og der skal derfor sikres akut hjælp til livstruede borgere.
Ved strømafbrydelse på mere end 15-30 min undersøges sagen ved ejendomme på:
Ved akutte problemer kontaktes Teknisk service teamet direkte på akuttelefonen - mandag til fredag mellem 7.00 og 15.00:
- Team Nord 1: 29 48 10 99
- Team Nord 2: 29 48 11 00
- Team Syd 1: 29 48 11 02
- Team Syd 2: 29 48 11 03
- Team Syd 3: 29 48 11 04
- Team Øst 1: 29 48 11 05
- Team Øst 2: 29 48 11 07
- Søvej 1 + 3, Søjlehuset, JC Drewsensvej 60 og Papirfabrikken 18A (Team Syd 3): 29 48 11 04
Efter kl. 15.00 på hverdage, i weekender og i forbindelse med helligdage skal akutte opgaver meldes til Midtjysk Brand og Redning på tlf. 89 70 35 99.
Elforsyningen (Netselskabet) er for hele kommunen N1, som kan kontaktes på tlf 70 23 00 43
Alle iltbrugere har enten en transportabel iltflaske eller et bærbart udstyr med batteri, som de kan tage i brug ved strømsvigt.
Ved spørgsmål kan VITAL R kontaktes døgnet rundt på tlf: 44 92 35 44
Hvem
- Den daglige lokalledelse i det berørte område i samarbejde med medarbejderne.
- Hver sektion er ansvarlig for egne borgere.
Hvornår
- Ved strømafbrydelse på mere end 30 min.
Handling
- Få overblik over, hvor mange borgere, der har livsvigtigt medicinsk udstyr, ilt, respirator etc. Indlæggelse kan være nødvendig. Egen læge kontaktes.
- AMK (Akut Medicinsk Koordinering) kontaktes via Servicedesk kontaktes af enten sektionsleder for Myndighed eller en af funktionslederne.Servicedesk kan kontaktes på: Tlf. 7841 2345 eller Mail servicedesk@rm.dk om strømafbrydelsen og risikoen for behov for indlæggelse af truede borgere.
- Hvis IT-systemet er ude af drift skal kørelister rekonstrueres, evt. ved at bruge nødplanskørelister.
- På steder, hvor livsvigtige funktioner skal fortsætte, skal der laves planer for nødforsyning.
- Skab overblik over, hvor borgerne befinder sig og opsøg dem med besked om, at hjælpen er på vej.
- På plejecentre:
- Saml de beboere, der kan flyttes, i opholdsstuen. En medarbejder bliver sammen med beboerne.
- Vær opmærksom på, at stearinlys som lyskilde kun må anvendes under personalets opsyn.
- Øvrige medarbejdere fordeler sig i huset med borgerne, hvis iltapparat er gået i stå som højprioritet – disse må evt. indlægges akut, hvis det ikke er muligt at erstatte ilttilførslen med mobil iltbombe.
- Borgere, som er fast sengeliggende på elektriske trykaflastende madrasser lejres og vendes ofte under strømafbrydelsen, så de undgår tryksår.
- Hos borgere med nødkald tilrettelægges nødvendige tilsyn.
- Fremskaf kold mad og drikke til erstatning for måltider/kaffe, der ikke kan tilberedes som vanligt.
Dokumentation
- Dispositioner foretaget i løbet af vagten dokumenteres, hvis muligt, i omsorgssystemet på mobile enheder.
- Ledelsen underrettes herom.
Bemanding
- Det daglige beredskab.
- I dagvagten vurderer de daglige ledere, om der er behov for at indkalde ekstra personale.
- I aften- og nattevagterne kontakter den vagthavende sygeplejerske sektionslederen, som beslutter, om der skal indkaldes medarbejdere, ved behov for udvidelse af bemandingen.
- Ved behov for eventuelle hjælpemidler sikrer lederen af Hjælpemiddelcenteret, at disse leveres.
Udstyr
- Tilgængelige og nødvendige sygeplejeartikler rekvireres via sygeplejedepotet og kan suppleres via apoteker og leverandører.
Kontaktoplysninger
- Elforsyningen
- Brand og Redning
- Sektionsledelse
- Lokale ledere
- Akutteamet
- Leder af hjælpemidler
- VITAL R
- AMK
Telefonnumre i Sundheds- og Omsorgsafdelingen:
Se akutte IT-numre i Sundhed og omsorg på mobil.silkeborg.dk/sundhed
Se øvrige telefonnumre i Sundhed og omsorg på mobil.silkeborg.dk/sundhed