Skip til hoved indholdet
    Hjem Afdelingsplaner Sundhed og Omsorg Nedbrud i omsorgsjournal, phoniro og nødkald - Sundhed og omsorg

Nedbrud i omsorgsjournal, phoniro og nødkald - Sundhed og omsorg

Indsatsplan godkendt af: Byrådet og Afdelingsledelsen - Dato: 1. januar 2022

Tekniske driftsforstyrrelser og IT nedbrud i Sundheds- og Omsorgsafdelingen.

Situation

  • Systemer, hvor der ved nedbrud kan opstå kritiske situationer: Omsorgssystem, Phoniro, nødkaldsanlæg og teknisk medicinsk udstyr.

Alarmering

  • Ved IT-nedbrud alarmeres NEXUS support, som orienterer afdelingsledelsen og alle samarbejdspartnere, herunder private leverandører
  • Uden for normal arbejdstid kontaktes afdelingschefen og Brand og Redning, som kontakter IT-vagten.

Opgaver

  • Få overblik over situationen.
  • Opretholde et beredskab, der sikrer, at flest mulige opgaver kan løses.
  • Prioritere ressourcerne således, at borgere med livsvigtige behov får den fornødne hjælp.

Handling

  • Se action cards for henholdsvis nedbrud i omsorgsjournalen, phonori og nødkald. (Se links til action cards nederst på siden)
  • Der er i Region Midt udarbejdet en retningslinje, hvori der står beskrevet, at det er regionens servicedesk, der håndterer opkald om nedbrud i kommunernes forretningskritiske systemer.
  • Når servicedesken modtager en henvendelse om nedbrud, vil de orientere hospitalerne via driftsinfo. På den måde sikrer vi, at alle hospitalerne får informationen.
  • Servicedesk kontaktes af enten sektionsleder for Myndighed eller en af funktionslederne.

Servicedesk kan kontaktes på:

Ved henvendelse til servicedesk om nedbrud udleveres akutnummeret til Visitationen tlf. 30 30 02 76.

Ledelse og organisation

  • NEXUS-Support koordinerer indsatsen i samarbejde med ledelsen.
  • Lokalt ledes indsatsen af den fungerende ledelse, som orienterer medarbejderne.
  • Krisestaben sørger eventuelt for den overordnede koordinering for kommunen.

Bemanding og udstyr

  • I dagtiden vurderer de daglige ledere fra den berørte sektion, om der er behov for indkaldelse af flere medarbejdere.
  • Hvis der i vagterne vurderes et behov for indkaldelse af flere medarbejdere kontakter vagthavende sygeplejerske sektionslederen, som træffer denne beslutning.

Kommunikation

Information:

  • It-konsulenterne udsender information via Siko og hvis situationen fordrer det, også via mail.
  • Udenfor normal arbejdstid udsender IT vagten information via mail.

Sundhed og Omsorgs krisestab orienterer relevante samarbejdspartnere (private leverandører, friplejehjem, øvrige aktører i kommunen, sygehuset og de praktiserende læger) om IT-nedbruddet, og at de derfor ikke kan modtage elektronisk information.

Krisestaben holder løbende kontakt til NEXUS-Support.

Krisestaben viderebringer information til de berørte sektioners ledelse.

Ved længerevarende IT-nedbrud kan krisestabens kommunikationsenhed koordinere og tilrettelægge information til borgere, som bla. formidles via kommunens kommunikationskanaler

Kontaktoplysninger

  • IT konsulenterne
  • Sektionsledelse og lokalledere
  • Krisestaben

Telefonnumre i Sundheds- og Omsorgsafdelingen:

Se akutte IT-numre i Sundhed og omsorg på mobil.silkeborg.dk/sundhed

Se øvrige telefonnumre i Sundhed og omsorg på mobil.silkeborg.dk/sundhed

Andre vigtige opmærksomhedspunkter

Se Økonomi- og IT afdelingens beredskabsplan

Action cards

IT virusangreb - Action card Sundhed og omsorg Længerevarende strømafbrydelse på plejecenter og i eget hjem - Action card Sundhed og omsorg Medicinhåndtering ved IT nedbrud - Action card Sundhed og omsorg Nedbrud af nødkaldsanlæg i hjemmeplejen - Action card Sundhed og omsorg Nedbrud af nødkaldsanlæg på plejecentre og midlertidige pladser - Action card Sundhed og omsorg Nedbrud af omsorgssystem - Action card Sundhed og omsorg Nedbrud af phoniro - Action card Sundhed og omsorg

Links

Se alle planer for Sundheds- og Omsorgsafdelingen

Denne PDF er genereret den 05-11-2025 18.54

Spørgsmål til afdelingernes planer skal rettes til den enkelte afdelings ledelse
Se kontaktoplysninger

Generelle spørgsmål vedr. beredskabsplaner kan rettes til:

Midtjysk Brand & Redning
Kejlstrupvej 99C
8600 Silkeborg

Tlf.: 89 70 35 99 - Døgnbemandet
mjbr@mjbr.dk