Nedbrud i omsorgsjournal, phoniro og nødkald - Sundhed og omsorg
Indsatsplan godkendt af: Byrådet og Afdelingsledelsen - Dato: 1. januar 2022
Tekniske driftsforstyrrelser og IT nedbrud i Sundheds- og Omsorgsafdelingen.
Situation
- Systemer, hvor der ved nedbrud kan opstå kritiske situationer: Omsorgssystem, Phoniro, nødkaldsanlæg og teknisk medicinsk udstyr.
Alarmering
- Ved IT-nedbrud alarmeres NEXUS support, som orienterer afdelingsledelsen og alle samarbejdspartnere, herunder private leverandører
- Uden for normal arbejdstid kontaktes afdelingschefen og Brand og Redning, som kontakter IT-vagten.
Opgaver
- Få overblik over situationen.
- Opretholde et beredskab, der sikrer, at flest mulige opgaver kan løses.
- Prioritere ressourcerne således, at borgere med livsvigtige behov får den fornødne hjælp.
Handling
- Se action cards for henholdsvis nedbrud i omsorgsjournalen, phonori og nødkald. (Se links til action cards nederst på siden)
- Der er i Region Midt udarbejdet en retningslinje, hvori der står beskrevet, at det er regionens servicedesk, der håndterer opkald om nedbrud i kommunernes forretningskritiske systemer.
- Når servicedesken modtager en henvendelse om nedbrud, vil de orientere hospitalerne via driftsinfo. På den måde sikrer vi, at alle hospitalerne får informationen.
- Servicedesk kontaktes af enten sektionsleder for Myndighed eller en af funktionslederne.
Servicedesk kan kontaktes på:
- Tlf. 78 41 23 45
- Mail servicedesk@rm.dk
Ved henvendelse til servicedesk om nedbrud udleveres akutnummeret til Visitationen tlf. 30 30 02 76.
Ledelse og organisation
- NEXUS-Support koordinerer indsatsen i samarbejde med ledelsen.
- Lokalt ledes indsatsen af den fungerende ledelse, som orienterer medarbejderne.
- Krisestaben sørger eventuelt for den overordnede koordinering for kommunen.
Bemanding og udstyr
- I dagtiden vurderer de daglige ledere fra den berørte sektion, om der er behov for indkaldelse af flere medarbejdere.
- Hvis der i vagterne vurderes et behov for indkaldelse af flere medarbejdere kontakter vagthavende sygeplejerske sektionslederen, som træffer denne beslutning.
Kommunikation
Information:
- It-konsulenterne udsender information via Siko og hvis situationen fordrer det, også via mail.
- Udenfor normal arbejdstid udsender IT vagten information via mail.
Sundhed og Omsorgs krisestab orienterer relevante samarbejdspartnere (private leverandører, friplejehjem, øvrige aktører i kommunen, sygehuset og de praktiserende læger) om IT-nedbruddet, og at de derfor ikke kan modtage elektronisk information.
Krisestaben holder løbende kontakt til NEXUS-Support.
Krisestaben viderebringer information til de berørte sektioners ledelse.
Ved længerevarende IT-nedbrud kan krisestabens kommunikationsenhed koordinere og tilrettelægge information til borgere, som bla. formidles via kommunens kommunikationskanaler
Kontaktoplysninger
- IT konsulenterne
- Sektionsledelse og lokalledere
- Krisestaben
Telefonnumre i Sundheds- og Omsorgsafdelingen:
Se akutte IT-numre i Sundhed og omsorg på mobil.silkeborg.dk/sundhed
Se øvrige telefonnumre i Sundhed og omsorg på mobil.silkeborg.dk/sundhed