Krisestab
Her finder du kommunens plan for aktivering og sammensætning af krisestaben.
Sådan aktiveres krisestaben:
Flowdiagram for aktivering af krisestaben_01012018.pdf (pdf)
Sammensætning af krisestaben
Driftsniveau 1 – én forvaltning/stab eller afdeling:
Kriseleder: Direktør eller en af denne udpeget chef
- Kommunikationsansvarlig
- Relevante medlemmer af forvaltningens/stabens eller afdelingens ledergruppe
- Evt. Beredskabsdirektør
- Ad hoc medlemmer
Driftsniveau 2 – én kommune:
Kriseleder: Kommunaldirektør eller en af denne udpeget stedfortræder
- Evt. borgmester
- Relevante medlemmer af direktionen
- Relevante medlemmer af forvaltningernes chefgrupper/stabenes og/eller afdelingernes ledergrupper
- Beredskabsdirektør
- Kommunikationsansvarlig
- Ad hoc medlemmer
Driftsniveau 3 – tværkommunalt:
Kriseleder: Kommunaldirektør (for den kommune, der varetager formandskabet i Beredskabskommissionen)
- Evt. borgmestrene for Silkeborg og Viborg kommuner
- Kommunaldirektørerne for Silkeborg og Viborg kommuner
- Beredskabsdirektør
- Kommunikationsansvarlige fra Silkeborg og Viborg kommuner
- Ad hoc medlemmer
For alle deltageres vedkommende – men særligt for kriselederfunktionen – skal der være planlagt for stedfortræder i forbindelse med større og længerevarende hændelsesforløb.
Stedfortræderen skal som udgangspunkt være på samme organisatoriske niveau som den, der afløses for, eller være udstyret med samme mandat. Stedfortræder for kriselederen udpeges i forbindelse med aktivering af Krisestaben.
Borgmesteren kan efter konkret vurdering og behov indgå i krisestaben i niveau 2 og 3-hændelser efter samråd med kriselederen.
Ad hoc-medlemmer kan eksempelvis bestå af repræsentanter for andre myndigheder, herunder politi, embedslæge o.a. Ved større hændelser, der har karakter af større ulykke/katastrofe og omfatter flere kommuner vil koordinering af beredskabsaktørernes rolle finde sted i politiets Lokale Beredskabsstab.
Ved øvrige hændelsestyper, der ikke medfører aktivering af politiets Lokale Beredskabsstab, men omfatter flere kommuner, eksempelvis Silkeborg og Herning, håndteres hændelse på Driftsniveau 2 med koordinering med den anden kommune efter nærmere aftale.
Krisestabens støttefunktioner
I Silkeborg Kommune varetages sekretariatsfunktionen for Krisestaben af Analyse & Udvikling.
Når krisestaben aktiveres, indkaldes øvrige relevante medarbejdere fra kommunens stabsfunktioner (ex. IT, jura, HR m.v.).
Krisestabens samlingssted
I Silkeborg Kommune udgør Midtjysk Brand & Rednings lokaler på Kejlstrupvej 99C henholdsvis Borgmesterkontoret på Søvej 1 krisestabens samlingssteder.
Endelig udpegning sker i den konkrete aktiveringssituation på baggrund af den konkrete hændelse.