Krisestab
Her finder du kommunens plan for aktivering og sammensætning af krisestaben.
For at håndtere en krise effektivt er det afgørende, at der hurtigst muligt etableres en effektiv krisestyringsledelse (her benævnt krisestab).
Her på siden kan du se, hvordan en krisestab bliver aktiveret, og hvem der sidder med i den.
Vær opmærksom på, at en krisestab kan etableres på flere forskellige niveauer afhængigt af krisens karakter og omfang.
Sådan aktiveres krisestaben
Flowdiagram for aktivering af krisestaben_01012018.pdf (pdf)
Sammensætning af krisestaben
Driftsniveau 1 – én forvaltning/stab eller afdeling:
Kriseleder: Direktør eller en af denne udpeget chef
- Kommunikationsansvarlig
- Relevante medlemmer af forvaltningens/stabens eller afdelingens ledergruppe
- Evt. Beredskabsdirektør
- Ad hoc medlemmer
Driftsniveau 2 – hændelse på tværs af forvaltninger/stabe:
Kriseleder: Kommunaldirektør eller en af denne udpeget stedfortræder
- Evt. borgmester
- Relevante medlemmer af direktionen
- Relevante medlemmer af forvaltningernes chefgrupper/stabenes og/eller afdelingernes ledergrupper
- Beredskabsdirektør
- Kommunikationsansvarlig
- Ad hoc medlemmer
For alle deltageres vedkommende – men særligt for kriselederfunktionen – skal der være planlagt for stedfortræder i forbindelse med større og længerevarende hændelsesforløb.
Stedfortræderen skal som udgangspunkt være på samme organisatoriske niveau som den, der afløses for, eller være udstyret med samme mandat. Stedfortræder for kriselederen udpeges i forbindelse med aktivering af Krisestaben.
Borgmesteren kan efter konkret vurdering og behov indgå i krisestaben i niveau 2-hændelser efter samråd med kriselederen.
Ad hoc-medlemmer kan eksempelvis bestå af repræsentanter for andre myndigheder, herunder politi, embedslæge o.a. Ved større hændelser, der har karakter af større ulykke/katastrofe og omfatter flere kommuner vil koordinering af beredskabsaktørernes rolle finde sted i politiets Lokale Beredskabsstab.
Ved øvrige hændelsestyper, der ikke medfører aktivering af politiets Lokale Beredskabsstab, men omfatter flere kommuner, eksempelvis Silkeborg og Herning, håndteres hændelse på Driftsniveau 2 med koordinering med den anden kommune efter nærmere aftale.
Krisestabens støttefunktioner
I Silkeborg Kommune varetages sekretariatsfunktionen for Krisestaben af Analyse & Udvikling.
Når krisestaben aktiveres, indkaldes øvrige relevante medarbejdere fra kommunens stabsfunktioner (ex. IT, jura, HR m.v.).
Krisestabens samlingssted
I Silkeborg Kommune udgør Midtjysk Brand & Rednings lokaler på Kejlstrupvej 99C henholdsvis Borgmesterkontoret på Søvej 1 krisestabens samlingssteder.
Endelig udpegning sker i den konkrete aktiveringssituation på baggrund af den konkrete hændelse.