Delplan for Sundheds- og Omsorgsafdelingen
Indsatsplaner, action cards og institutionsplaner findes på de underliggende sider. Godkendt af: Byrådet og Afdelingsledelsen Dato: 1. januar 2022
Afdelingens kritiske ydelser:
Sikre medicin, mad/drikke, ly/tag over hovedet og anden livsnødvendig pleje – basale livsvigtige behov.
Sikre, at der er de nødvendige personaleressourcer til rådighed.
Sikre, at der er den nødvendige kapacitet til rådighed i forhold til fx ekstraordinære udskrivelse.
Afdelingens interne krisestyringsorganisation:
Kriseleder:
Malene Herbsleb, Sundheds- og Omsorgschef
Tlf: 21 38 65 14
malene.herbsleb@silkeborg.dk
Stedfortræder:
Mads Venø Jessen
Tlf: 29 21 95 79
madsveno.jessen@silkeborg.dk
Ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation:
Steffen Laugesen, Sektionsleder Staben
Tlf: 24 29 50 03
SteffenRanfelt.Laugesen@silkeborg.dk
Stedfortræder:
Mads Venø Jessen
Tlf: 29 21 95 79
madsveno.jessen@silkeborg.dk
Ansvarlig for involverede personer:
Michael Pank, Sektionsleder Myndighed
Tlf: 21 91 47 67
michaeleriksen.pank@silkeborg.dk
Stedfortræder:
Merete P. Kjærsgaard Kristensen
Tlf: 51 24 74 03
meretepkjaersgaard.kristensen@silkeborg.dk
Løsningsansvarlig:
Knirke K. Hartmann Thomsen, Sektionsleder Borger Eget Hjem
Tlf: 22 22 68 05
KnirkeKristineHartmann.Thomsen@silkeborg.dk
Merete P. Kjærsgaard Kristensen
Tlf: 51 24 74 03
meretepkjaersgaard.kristensen@silkeborg.dk
Mads Venø Jessen
Tlf: 29 21 95 79
madsveno.jessen@silkeborg.dk
Stedfortræder:
Afdelingsledelsen indbyrdes.
Ansvarlig for kommunikation:
Hans Mogensen, Kommunikationschef i Silkeborg Kommune
Tlf.: 61 15 47 17
hans.mogensen@silkeborg.dk
Stedfortræder:
Anne Louise Brix Kvols, Kommunikationskonsulent
Tlf: 51 62 72 17
AnneLouiseBrix.Kvols@silkeborg.dk
Øvrige:
- Allan Madsen, Ejendomschef
- Sundhedsfaglige ledere
- Konsulent med ansvar for kvalitet og faglige instrukser
Mødested:
Primært samlingssted ved aktivering af krisestaben på driftsniveau 1: Lokale C121 på Rådhuset, Søvej 1.
Sekundært mødested (hvis krisestaben er aktiveret på niveau 2 eller hvis C121 af anden årsag ikke kan benyttes): Lokale E223 på Rådhuset, Søvej 3.
Krisestaben kan desuden beslutte at mødes på anden lokalitet efter konkret vurdering. I givet fald informeres de øvrige deltagere i forbindelse med aktivering.
Krisestaben skal overveje, hvornår og om virtuelle møder kan erstatte fysiske møder. I Silkeborg kommune bruges Microsoft teams
Indkaldelse:
Kontakt sker med telefon, sms og mail. Arbejdstelefonnumre og arbejdsmails anvendes primært.
Chefer/ledere i organisationen skal om muligt være tilgængelige på arbejdstelefon uden for normal arbejdstid.
Afdelingens understøttelse af kommunens øverste krisestab:
Sundheds- og Omsorgschef Malene Herbsleb deltager i krisestaben. Ved afbud eller fravær deltager stedfortræder Sektionsleder tværgående sundhed (vakant)
Alarmering:
Krisestaben aktiveres, når et medlem af krisestaben, Sundhedsstyrelsen, Akut Medicinsk Koordinationscenter (AMK) i Region Midtjylland eller politiet vurderer, at en hændelse kræver højeste beredskabsniveau.
Ved større ulykker eller anden ekstraordinær og udefrakommende hændelse kan indgå til Midtjysk Brand og Rednings døgnbemandede vagtcentral på tlf.: 89 70 35 99.
Meldingen videregives til vagthavende indsatsleder, som underretter beredskabsdirektøren. Beredskabsdirektøren fastsætter beredskabsniveau og kan alarmere krisestab og relevante afdelingsledere.
Hos interne hændelser, som afviger fra den normale driftssituation starter indsatsen i egen afdeling eller sektion på baggrund af indarbejdede procedurer.
Hvis afdelingens egne ressourcer ikke er tilstrækkelige til at genoprette driften til normalt niveau, skal Sundheds- og Omsorgschefen foretage en hurtig vurdering af beredskabsniveau for opgavens løsning.
Sundheds- og Omsorgschefen kontakter beredskabschefen og i fællesskab fastsætter de det endelige beredskabsniveau.
Opgaver i den rollebaserede krisestyring
Kriselederens opgaver:
- Valider og beslut niveau for krisehåndtering
- Beslut mødested
- Aktiver
- Følg dagsordenen
Se uddybende opgaver for kriselederen
Opgaver til ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation:
- Mød på den aftalte lokalitet
- Tilvejebring det samlede situationsbillede
- Indret krisestabens mødelokale
- Opstart log
- Opstart af løbende situationsbillede
- Sørg for iværksættelse af skærpet overvågning af relevante funktionspostkasser
Se uddybende opgaver under Rollebaseret Krisestyring
Opgaver til ansvarlig for involverede personer:
- Mød på den aftalte lokalitet
- Bidrag til situationsbillede og interessent analyse
- Tag hånd om involverede medarbejdere/borgere
- Kommuniker med berørte medarbejdere
Opgaver til løsningsansvarlig:
- Mød på den aftalte lokalitet
- Bidrag til situationsbillede og vurdering af skadesomfang
- Sikre fortsat drift
- Kommuniker med leverandører
Se uddybende opgaver under Rollebaseret Krisestyring
Opgaver til ansvarlig for kommunikation:
- Mød på den aftalte lokalitet
- Aktiver krisekommunikations-teams første møde
- Følg indsatsplan for krisekommunikation
- Sikre tydelig, troværdig, autentisk og korrekt information
- Etabler arbejdsfaciliteter for krisestyringsteamet
Se uddybende opgaver under Rollebaseret Krisestyring
Kontaktoplysninger:
Afdelingsledelsen
Sektionsledelser
Konsulent ansvarlig for kvalitet og faglige retningslinjer
Beredskabschefen
Sundhedsstyrelsen
Tilsyn og Rådgivning Nord, Styrelsen for Patientsikkerhed
Praksiskonsulent
Lægemiddelstyrelsen
Statens Serum Institut
Giftlinien
Fødevarestyrelsen
Beredskabsstyrelsen
Lederforum
Hygiejnekonsulent eller koordinatorer
Kontaktoplysninger
Sundhedsberedskabsplan
Generelle planer: