Brand på Rådhuset
Ved opstået brand i administrationsbygninger skal bygningen evakueres og medarbejdere og borgere guides ud til de anviste samlingspunkter, hvor der viderekommunikeres til Midtjysk Brand & Redning.
Der opstår brand i en af Rådhusets bygninger.
Indsatsen retter sig mod medarbejdere, besøgende og borgere i den pågældende bygning samt IT serverrum og krydsfelter.
Der er i bygningerne opsat evakueringsinstrukser.
Opstår branden udenfor Rådhusets åbningstid reagerer Midtjysk Brand & Redning direkte på ABA-anlægget og håndterer hændelse.
Alarmering
Den medarbejder, der opdager branden, alarmerer brandvæsenet ved at aktivere brandtryk.
Brandalarmen går automatisk via ABA-anlægget; Ud over Midtjysk Brand & Redning varsles Teknisk Drift og områdeleder direkte pr. sms.
Områdeleder informerer Sektionsleder Drift og Vedligehold.
Områdeleder beder Midtjysk Brand & Redning alarmere IT Drift i forhold til serverum og rackskabe, da skader på disse kan få kritiske konsekvenser for Kommunens drift.
Handlinger
Når ABA-alarmen aktiveres er Teknisk Drift:
- Beredskabskoordinator på de to samlingspunkter
- Briefing af indsatsleder ved ABA-anlæg
Medarbejderne skal forsøge at slukke branden eller minimere den mest mulig ved brug af tilgængeligt slukningsmateriel samt lukke døre og vinduer.
Teknisk Drift briefer Indsatsleder, når han ankommer til bygningen. Dette foregår ved ABA-anlægget.
Teknisk Drift placeres på de to samlingspunkter og benytter orange vest og walkie-talkie samt megafon og lister med oversigt over afdelingerne i bygningerne.
Etagernes evakueringsansvarlige ifører sig gule veste og har ansvar for, at alle forlader bygningen iht. evakueringsplanerne, som hænger flere steder på etagerne.
Alle medarbejdere, gæster og borgere bevæger sig ud af den brændende bygning.
Bærbar PC og mobiltelefoner - tages med ud, så vidt det er muligt.
Det er den evakueringsansvarliges opgave at danne sig et overblik over, om alle er kommet ud fra etagen.
Teknisk Drift tager som Beredskabskoordinator imod meldinger fra de evakueringsansvarlige ved samlingspunkterne og koordinerer indsatsen med indsatslederen fra Midtjysk Brand & Redning.
Teknisk Drift og Midtjysk Brand & Redning samarbejder om den umiddelbare nødvendige oprydning og sikring efter branden.
Teknisk Drift og områdeleder sørger for det videre forløb, i samarbejde med Forsikring og Vedligehold, når der er overblik over skaderne.
Ledelse og organisation
Etagernes evakueringsansvarlige har ansvar for evakuering af bygningerne.
Teknisk Drift er beredskabskoordinator og har ansvar for overblik på samlingspunkterne samt kommunikation med indsatslederen fra Midtjysk Brand & Redning.
Teknisk Drift opdaterer løbende områdeleder, som kan informere videre til sektionsleder og herfra krisestaben, hvis nødvendigt.
Bemanding og udstyr
Evakueringsansvarlige på etagerne bærer gul vest og evakueringsinstruks.
Teknisk Drift-beredskabskoordinator har megafon, orange veste, walkie-talkie samt oversigt over afdelinger i bygningerne.
Intern kommunikation
Områdeleder sikrer, at alle berørte afdelinger bliver orienteret om situationen via SIKO og mail til sektionslederne. Hvis krisestaben indkaldes, overtager den kommunikationsansvarlige denne opgave.
Ekstern kommunikation
Finder EJD-krisestaben det nødvendigt at inddrage kommunikationschefen, sørger den kommunikationsansvarlige for dette.
Kontaktoplysninger
Teknisk Drift Midt2 Akut tlf.: 29 48 11 04
– efter 15.00 stiller telefon om til Midtjysk Brand og Redning, som hjælper
Områdeleder Christian Nolsøe Nielsen tlf.: 20 59 83 74
Sektionsleder Drift og Vedligehold Poul Rey tlf.: 51 18 53 30
Midtjysk Brand & Redning tlf.: 89 70 35 99 (Kan stille om til IT Drift)
Ejendomschef Allan Madsen Tel.: 42 59 18 18
Sektionsleder Forsikring Søren Overgaard tlf.: 40 20 45 50
Kommunikationschef Hans Mogensen tlf.: 61 15 47 17
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
Der tilbydes i overensstemmelse med kommunens retningslinjer krisehjælp til de implicerede medarbejdere
Ejendomme kan efterfølgende hjælpe med at planlægge og etablere erstatningslokaler, hvis skaderne er opfattende.
Oprettelse/revison
Denne indsatsplan er udarbejdet af Ejendomme / Malene Rise.
Godkendt af Ejendomschef Allan Madsen 01-10-2024