Skip til hoved indholdet
    Hjem Afdelingsplaner Sundhed og Omsorg Forsyningssvigt strøm, vand og varme 3 døgn

Forsyningssvigt strøm, vand og varme 3 døgn

Indsatsplan godkendt af: Sundheds- og Omsorgschefen, Børne- og Familiechefen og Socialchefen - Dato: oktober 2025

Her finder du en fælles indsatsplan samt tilhørende action cards for Solbo i Børne- og Familieafdelingen, i Socialafdelingen og i Sundheds- og Omsorgsafdelingen.

Situation

Strømforsyningen kan svigte i flere dage og påvirke forskellige områder som vandforsyning, kloakafledning, kommunikation via mobil og internet, varmeforsyning, fødevareindkøb og transport.

  • Ved længerevarende strømnedbrud må det forventes, at mobilnet og netværk vil blive påvirket og være helt eller delvist ude af drift.
  • Ved strømnedbrud forventes det, at der vil gå 3-4 timer, før mobilnet vil være ude af drift.
  • Adgangen til netværk afhænger af 4G/5G-netværket.
  • Mobilmaster kan give mobilt netværk til enheder, så længe der er strøm til mobilmasterne via nødstrømsbatterier.

Nødstrøm og nødforsyninger

Plejecentre, etablerede midlertidige pladser (Gødvad, Remstruplund og på Karolinelundcentret), indmødesteder for Borger Eget Hjem samt socialfaglige botilbud og bofællesskaber for børn og voksne har nødstrøm til mindre opgaver og nødforsyninger til opretholdelse af nøddrift (forplejning og anvendelse af borgernes strømkrævende udstyr). Læs mere under afsnittet Handling

Livsnødvendigt strømkrævende udstyr

Borgere med behov for livsnødvendigt strømkrævende udstyr kan efter en individuel, faglig vurdering blive evakueret til kommunens evakueringssted på Marienlund Daghjem, hvor en generator sikrer strømforsyningen under et længerevarende strømsvigt.

Kommunikation

Kommunikationen mellem afdelingernes krisestabe og decentrale enheder vil foregå via ”runners”, såfremt det ikke er muligt at kommunikere via telefon, mail osv. Læs mere under afsnittet Kommunikation

Indsatsplanen vil være gældende i situationer, hvor et forsyningssvigt varer i op til tre døgn.

Alarmering

  • Hvis det er muligt, vil melding om forsyningssvigt komme fra national myndighed.
  • Hvis en medarbejder registrerer et forsyningssvigt, kontaktes nærmeste leder.

Kriselederen (eller dennes stedfortræder) beslutter, hvornår krisestaben aktiveres. I beslutningen om, hvornår krisestaben aktiveres, bør bl.a. forsyningssvigtets geografiske og tidsmæssige udstrækning tages i betragtning.

Det bør desuden tages i betragtning, at mulighederne for kommunikation via mobiltelefoner forventes begrænset efter forventeligt 3-4 timer.

Krisestaben alarmerer og organiserer de berørte områder.

Det er muligt at opsøge information om driftsstatus på flere forsyningsselskabers hjemmesider, ligesom det hos flere forsyningsselskaber er muligt at tilmelde sig SMS-ordninger med henblik på varsling om forsyningssvigt.

Ved aktivering på niveau 2 (på tværs af afdelinger) samles krisestaben i lokale C121 på Rådhuset, hvor der er etableret nødstrøm.

Hvis krisestaben ikke har mulighed for at aftale andet, så mødes krisestaben hveranden time (lige klokkeslæt) i mødelokalet i tidsrummet 6.00-22.00. Dette gælder alle ugens dage.

Afdelingernes krisestabe mødes i samme tidsrum.

  • Sundhed og Omsorg benytter lokale C120
  • Socialafdelingen benytter C118
  • Børne- og Familieafdelingen benytter lokale C122

Der er yderligere etableret nødstrøm på rådhuset på Søvej 1 i mødelokale C432.

Endvidere i kontorlokalerne: C417, C418, C434, C335, C337, C438, C439, C340.

Opgaver

  • Print af indeværende og øvrige relevante indsatsplaner og action cards.
  • Etablering af evakueringscenter til borgere med livsnødvendigt strømkrævende udstyr på Marienlund Daghjem, herunder koordinering af transport af borgere og hjælpemidler/senge til Marienlund Daghjem.
  • Nøddrift på plejecentre, midlertidige pladser og socialfaglige botilbud og bofællesskaber for børn og voksne: nødstrøm samt nødforsyning af mad, drikkevand og hygiejneartikler.
  • Nøddrift i Borger Eget Hjem i Sundhed & Omsorg og bostøtten i Socialafdelingen: prioritering af besøg hos borgere i eget hjem, som modtager støtte fra én eller flere afdelinger, og som vurderes at have kritisk behov for besøg i tilfælde af forsyningssvigt.
  • Midlertidig lukning af socialfaglige aktivitets- og samværstilbud.
  • Vurdering af behov for omfordeling af kommunens bilpark.
  • Sikring af kommunikation mellem krisestab og driftsenheder.

Ansvaret for aktivering af opgaverne ligger hos krisestaben på niveau 2.

Ansvaret for løsning af opgaverne ligger hos de specifikke afdelinger jf. sektoransvarsprincippet.

Handling

Print af indeværende og øvrige relevante indsatsplaner og action cards

Indeværende og øvrige relevante indsatsplaner og action cards på hhv. sundheds- og omsorgsområdet, børne- og familieområdet og socialområdet udskrives, såfremt der er adgang til internet og strøm.

Etablering af evakueringscenter til borgere med livsnødvendigt strømkrævende udstyr

Borgere fra hele kommunen med livsnødvendigt strømkrævende udstyr kan efter en individuel faglig vurdering evakueres til Marienlund Daghjem, hvor der er etableret nødstrømsgenerator, og hvor der er kapacitet til 16 borgere.

Repræsentanter fra afdelingernes krisestabe koordinerer indbyrdes, hvornår etablering af evakueringspladser på Marienlund Daghjem iværksættes.

Repræsentanter fra afdelingernes krisestabe koordinerer endvidere indbyrdes, om de 16 evakueringspladser etableres løbende i takt med stigende behov eller samtidig.

Hvis den daglige leder på et tilbud vurderer, at evakuering af en borger er nødvendig, kontakter den daglige leder afdelingens krisestab på niveau 1.

Repræsentanter fra afdelingernes krisestabe koordinerer indbyrdes og beslutter, hvilke borgere der evakueres til Marienlund Daghjem.

I sidste ende er det afdelingernes kriseledere, der sammen træffer beslutning om eventuel prioritering af pladserne på Marienlund Daghjem.

Repræsentanter fra afdelingernes krisestabe koordinerer evakueringen af borgere, herunder inddragelse af leder af Marienlund Daghjem samt hjælpemiddelcentret ift. transport af udstyr og senge, samt vurdering af behov for indkaldelse af ekstra personale.

I forbindelse med evakuering af borgere fra Socialafdelingen samt Børne- og Familieafdelingen følger en medarbejder med borgeren til Marienlund Daghjem. Medarbejderen har ansvar for at sikre den nødvendige støtte, kontinuitet og koordinering af indsatsen under hele opholdet.

Der er sikret et mindre lager af mad og vand til evakuerede borgere, men afdelingernes krisestabe kan have behov for at omfordele mad og drikkevand fra plejecentre, midlertidige pladser og socialfaglige botilbud og bofællesskaber til Marienlund Daghjem.

Borgere, som ikke evakueres til Marienlund Daghjem, bliver i deres respektive hjem.

På plejecentre, midlertidige pladser og socialfaglige botilbud og bofællesskaber kan installerede, håndholdte UPS-systemer levere strøm til korterevarende strømkrævende plejeopgaver.

Ved akut behov for hjælp eller indlæggelse ringes 112.

Såfremt det ikke er muligt at ringe 112, skal man følge de nationale udmeldinger omkring kommunikation.

Nøddrift på plejecentre, midlertidige pladser og socialfaglige botilbud og bofællesskaber

Lager af fornødenheder

Plejecentre, midlertidige pladser, indmødesteder for Borger Eget Hjem samt socialfaglige botilbud og bofællesskaber har egne lagre af:

  • Lyskilder til alle medarbejdere i vagt (pandelamper og lamper til fællesarealer)
  • Batteridreven FM-radio
  • Lagre af medicin*, hygiejneartikler, sygeplejeartikler (bl.a. sonde til manuel indgift) og værnemidler
    (*Med medicinlagre forstås borgerens egen beholdning af medicin. Det efterstræbes, at alle borgere har medicin på lager til min. tre døgn.)
  • Ekstra tæpper
  • Elektriske varmetæpper, til borgere med behov for ekstra varme (gælder kun i Børne- og Familieafdelingen)

Nødstrøm

Alle plejecentre, midlertidige pladser, indmødesteder for Borger Eget Hjem samt de fleste socialfaglige botilbud har et fastinstalleret UPS-system.

I tilfælde af strømsvigt kan denne levere strøm i ca. tre timer.

Ved længerevarende strømsvigt skal der i løbet af tre timer tilsluttes en generator for fortsat drift.

For yderligere information om UPS-systemet henvises til action card for brug af nødstrøm ifm. strømafbrydelse.

Alle plejecentre og midlertidige pladser samt de fleste socialfaglige botilbud har desuden en lille generator, som ved strømsvigt sikrer opladning af håndholdte UPS-systemer, der kan bæres rundt i bygningen til kortvarige strømkrævende opgaver f.eks. til lift eller justering af plejeseng mv.

UPS-systemet giver ikke nødstrøm til varme.

Mad og drikkevand

Plejecentre, midlertidige pladser og socialfaglige botilbud og bofællesskaber har lagre af mad og drikkevand.

Borger Eget Hjem har et lager af drikkevand og feltrationer på Hjælpemiddelcentret.

Borgere, der bor i eget hjem, forventes at have et hjemmeberedskab af mad og drikkevand. Borgere, der får mad fra mad-leverandører, vil så vidt muligt, forsat få leveret mad.

Brugsvand/hygiejne

Børne- og Familieafdelingen har indkøbt et ekstra lager af drikkevand på flaske. Det forventes derfor, at det resterende drikkevand benyttes som brugsvand.

For plejecentre, midlertidige pladser og Borger Eget Hjem i Sundheds- og Omsorgsafdelingen og for socialfaglige botilbud og bofællesskaber i Socialafdelingen gælder det ved forsyningssvigt af vand:

  • At hygiejneartikler erstatter behovet for brugsvand.
  • Pleje og vask af borgere foretages med brug af vådservietter.
  • Rengøring vil foretages med bakteriedræbende vådservietter.
  • Rengøring vil foretages med sæbeklude egnet til rengøring af overflader.
  • Som erstatning for toiletskyl sættes særlige poser på toiletterne, og disse udskiftes efter hvert toiletbesøg.
  • Håndvask erstattes af håndsprit og vaskecreme.
  • Til Borger Eget Hjem er der indkøbt et lager af engangsbækkener som kan afhentes hos og eventuelt leveres af Hjælpemiddelcenteret.

Prioritering af besøg hos borgere i eget hjem (gældende for Sundhed & Omsorg)

Disponator gemmer dagligt ved vagtens afslutning de disponerede/planlagte kørelister samt kalender til den kommende dag på en krypteret USB-stik.

Ud fra kørelisten triageres borgerne baseret på deres plejebehov og behov for strømkrævende udstyr i forhold til prioritering af besøg og evt. behov for evakuering.

Prioriteringen i kørelisten udarbejdes af daglig leder, disponator og medarbejdere fra hjemmeplejegruppen.

Midlertidig lukning af socialfaglige aktivitets- og samværstilbud (gældende for Socialafdelingen)

Socialfaglige aktivitets- og samværstilbud i Socialafdelingen lukkes midlertidigt i tilfælde af forsyningssvigt af el, vand og varme.

Koordinering af transport

Repræsentanter fra afdelingernes krisestabe koordinerer transport til og fra Marienlund Daghjem, eventuel omfordeling af kommunens samlede bilpark og transport af runners ift. levering af beskeder mellem krisestabe og decentrale enheder m.v.

Krisestaben råder over Silkeborg Kommunes samlede flåde.

For nuværende har hver afdeling adgang til egne biler, og krisestaben vil kunne omfordele kommunens 40 puljebiler.

Krisestaben kontakter Ejendomschefen ift. adgang til puljebilerne.

Kommunikation mellem krisestab og driftsenheder

Krisestaben i hver afdeling kan udpege såkaldte runners (administrative medarbejdere), som har til opgave at overlevere information til decentrale enheder, samt øvrige opgaver af praktisk karakter.

Der kan videregives vigtige meddelelser fra de decentrale enheder til afdelingernes krisestabe gennem de administrative runners. Brug af runners kan ske alle ugens dage.

Ledelse og organisation

Driftsområdernes ledelse har det overordnede ansvar for indsatsen jf. sektoransvarsprincippet.

Den daglige leder har ledelsen på det operative niveau.

Repræsentanter fra afdelingernes respektive krisestabe på niveau 1 afrapporterer til krisestaben på niveau 2.

Bemanding og udstyr

Personale, der er på arbejde, løser opgaverne, eventuelt med indkaldelse af ekstra personale efter aftale med nærmeste leder.

Vanligt materiale samt nødstrømsapparater, og ”nødkasser” med batteridrevne lyskilder, FM-radioer m.v. anvendes. Afdelingernes krisestabe i hver afdeling har egen nødkasse.

Udstyr til brug af nødstrøm ifm. strømsvigt.

Vagtcentralen hos Midtjysk Brand- og Redning kan formidle kontakt til LBS (lokalberedskabsstab), som kan hjælpe, hvis der er behov for yderligere kapacitet - eventuelt udkørsel til borgere i større køretøjer.

Kommunikation

Ekstern kommunikation

  • Plejecentre, etablerede midlertidige pladser, indmødesteder for Borger Eget Hjem samt socialfaglige botilbud og bofællesskaber for børn og voksne har også en FM-radio.
  • Kommunikation fra nationale myndigheder vil som udgangspunkt ske via FM-radio.
  • Kommunikation til borgere vil i situationen være officielle meddelelser fra nationale myndigheder via FM-radio. Kommunen vil i situationen ikke være i stand til at kunne kommunikere med borgerne.

Intern kommunikation

Kommunikationen mellem afdelingernes krisestabe og decentrale enheder vil foregå via runners.

Der henvises desuden til Kommunikationsafdelingens indsatsplan for krisekommunikation

Gå til indsatsplan for krisekommunikation

Kontaktoplysninger

Interne samarbejdspartnere

Gå til oversigt over interne kontaktoplysninger i Sundhed & Omsorg

Gå til oversigt over interne kontaktoplysninger i Børne- og Familieafdelingen

Gå til oversigt over interne kontaktoplysninger i Socialafdelingen

Gå til oversigt over kontaktoplysninger til Teknisk Drift i Ejendomme (link til intranettet)

Gå til kontaktoplysninger til Silkeborg Kommunes IT-support (link til intranettet)

Eksterne samarbejdspartnere

Midtjysk Brand & Redning
Tlf.: 89 70 35 99
Mail: mjbr@mjbr.dk
Hjemmeside: mjbr.dk

Silkeborg Forsyning
Tlf. 89 20 64 00
Hjemmeside: silkeborgforsyning.dk

Det forventes, at det i Silkeborg Kommune er Teknik & Miljø, der varetager kontakten med forsyningsselskaber og udgør bindeled mellem selskaberne og øvrige afdelingers krisestabe.

Elnetselskabet N1
Tlf. 70 23 00 43 (man.-tors. kl. 7.30-16.00 og fre. kl. 7.30-14.00)
Mail: kontakt@n1.dk
Hjemmeside: n1.dk

Det forventes, at det i Silkeborg Kommune er Teknik & Miljø, som varetager kontakten med forsyningsselskaber og udgør bindeled mellem selskaberne og øvrige afdelingers krisestabe.

Styrelsen for Patientsikkerhed
Tlf. 72 28 66 00 (man.-fre. kl. 9.00-15.00)
Tlf. 70 22 02 69 (beredskabsvagt for myndigheder uden for almindelig åbningstid)
Mail: trvest@stps.dk
Hjemmeside: https://stps.dk/kontakt-og-aabningstider

I Silkeborg Kommune varetager Sundhed & Omsorg kontakten med Styrelsen for Patientsikkerhed og udgør bindeled mellem styrelsen og øvrige afdelingers krisestabe.

Akut Medicinsk Koordinering vagtcentralen (AMK)
Mail: hovedpostkasse@ph.rm.dk
Tlf.: 78 41 47 52

Sundhedsstyrelsen
Tlf.: 72 22 74 00
Mail: sst@sst.dk
Hjemmeside: sst.dk

Lægemiddelstyrelsen
Tlf.: 44 88 95 95
Mail: dkma@dkma.dk
Hjemmeside: laegemiddelstyrelsen.dk

Giftlinjen
Tlf.: 82 12 12 12
Mail: giftlinjen@regionh.dk
Hjemmeside: bispebjerghospital.dk/giftlinien

Statens Serum Institut
Tlf: 32 68 32 68 (man.-tors. kl. 8.00-15.30 og fre. kl. 8.00-15.00)
Mail: serum@ssi.dk
Hjemmeside: ssi.dk

Fødevarestyrelsen
Tlf.: 72 27 69 00 (man.-tors. kl. 9.00-16.00 og fre. kl. 9.00-15.00)
Hjemmeside: foedevarestyrelsen.dk

Regionshospitalet Viborg
Tlf. 78 44 00 00
Mail: post@midt.rm.dk
Hjemmeside: hospitalsenhedmidt.dk

Regionshospitalet Silkeborg
Tlf. 78 41 50 00
Mail: post@midt.rm.dk
Hjemmeside: Regionshospitalet Silkeborg på hospitalsenhedmidt.dk

Midt- og Vestjyllands Politi
Tlf: 96 14 14 48 eller 1-1-4
Mail: mvjyl@politi.dk
Hjemmeside: politi.dk/midt-og-vestjyllands-politi

Folkekirkens katastrofeberedskab
Tlf. landsdækkende: 40 20 21 01
Tlf. Region Midtjylland: 40 20 22 55
Hjemmeside: folkekirken.dk/folkekirken-arbejder/katastrofeberedskab

Dansk Røde Kors
Tlf.: Vagttelefon, nationalt beredskab: 35 29 95 55
Hjemmeside: rodekors.dk/beredskab

Andre vigtige opmærksomhedspunkter

Personale i hjemmepleje og bostøtte rådgiver borgere og pårørende i forhold til at sikre, at hjemmeboende borgere oparbejder et hjemmeberedskab jævnfør de nationale anbefalinger.

SMS-service om strøm strømafbrydelser

N1 leverer strøm til hele Silkeborg Kommune.

Selskabet tilbyder en SMS-service med information om planlagte strømafbrydelser ifm. reparationer på elnettet.

Der opfordres til, at afdelingernes telefoner samt daglige lederes telefoner tilmeldes SMS-servicen.

Gå til tilmelding til SMS-servicen på n1.dk/sms-service-tilmelding

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Maria Lange Kirkegaard (Sundheds- og Omsorgsafdelingen), Camilla Kruse Juul Krahn (Børne- og Familieafdelingen) og Kirstine Svensen (Socialafdelingen)

Action cards

Bemærk, at de tilknyttede action cards er afdelingsspecifikke og derfor kan variere i antal og indhold på tværs af afdelingerne.

  • Brug af nødstrøm ifm. strømafbrydelse
  • Evakuering af borgere med kritisk strømkrævende udstyr
  • Etablering af et evakueringscenter på Marienlund Daghjem
  • Prioritering af besøg hos borgere i eget hjem
  • Distribuering af vand og andre fornødenheder til borgere i eget hjem

Denne PDF er genereret den 22-11-2025 01.24

Spørgsmål til afdelingernes planer skal rettes til den enkelte afdelings ledelse
Se kontaktoplysninger

Generelle spørgsmål vedr. beredskabsplaner kan rettes til:

Midtjysk Brand & Redning
Kejlstrupvej 99C
8600 Silkeborg

Tlf.: 89 70 35 99 - Døgnbemandet
mjbr@mjbr.dk