Skip til hoved indholdet
    Hjem Afdelingsplaner Sundhed og Omsorg Delplan for Sundheds- og Omsorgsafdelingen

Delplan for Sundheds- og Omsorgsafdelingen

Delplan - Godkendt af: Byrådet og Afdelingsledelsen - Dato: 1. januar 2022

Afdelingens indsatsplaner, institutionsplaner og tilhørende og action cards finder du via linket nederst på siden.

Kritiske funktioner

  • Sikre medicin, mad/drikke, ly/tag over hovedet og anden livsnødvendig pleje – basale livsvigtige behov.
  • Sikre, at der er de nødvendige personaleressourcer til rådighed.
  • Sikre, at der er den nødvendige kapacitet til rådighed i forhold til fx ekstraordinære udskrivelse.

Afdelingens interne krisestyringsorganisation

Kriseleder:

Malene Herbsleb, Sundheds- og Omsorgschef
Tlf: 21 38 65 14
malene.herbsleb@silkeborg.dk

Stedfortræder:

Mads Venø Jessen
Tlf: 29 21 95 79
madsveno.jessen@silkeborg.dk

Ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation:

Steffen Laugesen, Sektionsleder Sekretariatet
Tlf: 24 29 50 03
SteffenRanfelt.Laugesen@silkeborg.dk

Stedfortræder:

Mads Venø Jessen
Tlf: 29 21 95 79
madsveno.jessen@silkeborg.dk

Ansvarlig for involverede personer:

Michael Pank, Sektionsleder Myndighed
Tlf: 21 91 47 67
michaeleriksen.pank@silkeborg.dk

Stedfortræder:

Merete P. Kjærsgaard Kristensen
Tlf: 51 24 74 03
meretepkjaersgaard.kristensen@silkeborg.dk

Løsningsansvarlig:

Knirke K. Hartmann Thomsen, Sektionsleder Borger Eget Hjem
Tlf: 22 22 68 05
KnirkeKristineHartmann.Thomsen@silkeborg.dk

Merete P. Kjærsgaard Kristensen
Tlf: 51 24 74 03
meretepkjaersgaard.kristensen@silkeborg.dk

Mads Venø Jessen
Tlf: 29 21 95 79
madsveno.jessen@silkeborg.dk

Stedfortræder:

Afdelingsledelsen indbyrdes.

Ansvarlig for kommunikation:

Hans Mogensen, Kommunikationschef i Silkeborg Kommune
Tlf.: 61 15 47 17
hans.mogensen@silkeborg.dk

Stedfortræder:

Anne Louise Brix Kvols, Kommunikationskonsulent
Tlf: 51 62 72 17
AnneLouiseBrix.Kvols@silkeborg.dk

Øvrige:

  • Allan Madsen, Ejendomschef
  • Sundhedsfaglige ledere
  • Konsulent med ansvar for kvalitet og faglige instrukser

Mødested:

  • Primært samlingssted ved aktivering af krisestaben på driftsniveau 1: Lokale C121 på Rådhuset, Søvej 1.
  • Sekundært mødested (hvis krisestaben er aktiveret på niveau 2 eller hvis C121 af anden årsag ikke kan benyttes): Lokale E223 på Rådhuset, Søvej 3.
  • Krisestaben kan desuden beslutte at mødes på anden lokalitet efter konkret vurdering. I givet fald informeres de øvrige deltagere i forbindelse med aktivering.
  • Krisestaben skal overveje, hvornår og om virtuelle møder kan erstatte fysiske møder. I Silkeborg kommune bruges Microsoft teams

Indkaldelse:

  • Kontakt sker med telefon, sms og mail. Arbejdstelefonnumre og arbejdsmails anvendes primært.
  • Chefer/ledere i organisationen skal om muligt være tilgængelige på arbejdstelefon uden for normal arbejdstid.

Afdelingens understøttelse af kommunens krisestab

  • Sundheds- og Omsorgschef Malene Herbsleb deltager i krisestaben.
  • Ved afbud eller fravær deltager stedfortræder Sektionsleder tværgående sundhed (vakant)

Alarmering

  • Krisestaben aktiveres, når et medlem af krisestaben, Sundhedsstyrelsen, Akut Medicinsk Koordinationscenter (AMK) i Region Midtjylland eller politiet vurderer, at en hændelse kræver højeste beredskabsniveau.

  • Ved større ulykker eller anden ekstraordinær og udefrakommende hændelse kan indgå til Midtjysk Brand og Rednings døgnbemandede vagtcentral på tlf.: 89 70 35 99.

  • Meldingen videregives til vagthavende indsatsleder, som underretter beredskabsdirektøren. Beredskabsdirektøren fastsætter beredskabsniveau og kan alarmere krisestab og relevante afdelingsledere.

  • Hos interne hændelser, som afviger fra den normale driftssituation starter indsatsen i egen afdeling eller sektion på baggrund af indarbejdede procedurer.

  • Hvis afdelingens egne ressourcer ikke er tilstrækkelige til at genoprette driften til normalt niveau, skal Sundheds- og Omsorgschefen foretage en hurtig vurdering af beredskabsniveau for opgavens løsning.

  • Sundheds- og Omsorgschefen kontakter beredskabschefen og i fællesskab fastsætter de det endelige beredskabsniveau.

Opgaver

Opgaver i den rollebaserede krisestyring.

Kriselederens opgaver:

  • Valider og beslut niveau for krisehåndtering
  • Beslut mødested
  • Aktiver
  • Følg dagsordenen

Se uddybende opgaver for kriselederen

Opgaver til ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation:

  • Mød på den aftalte lokalitet
  • Tilvejebring det samlede situationsbillede
  • Indret krisestabens mødelokale
  • Opstart log
  • Opstart af løbende situationsbillede
  • Sørg for iværksættelse af skærpet overvågning af relevante funktionspostkasser

Se uddybende opgaver under Rollebaseret Krisestyring

Opgaver til ansvarlig for involverede personer:

  • Mød på den aftalte lokalitet
  • Bidrag til situationsbillede og interessent analyse
  • Tag hånd om involverede medarbejdere/borgere
  • Kommuniker med berørte medarbejdere
Se uddybende opgaver under Rollebaseret Krisestyring

Opgaver til løsningsansvarlig:

  • Mød på den aftalte lokalitet
  • Bidrag til situationsbillede og vurdering af skadesomfang
  • Sikre fortsat drift
  • Kommuniker med leverandører

Se uddybende opgaver under Rollebaseret Krisestyring

Opgaver til ansvarlig for kommunikation:

  • Mød på den aftalte lokalitet
  • Aktiver krisekommunikations-teams første møde
  • Følg indsatsplan for krisekommunikation
  • Sikre tydelig, troværdig, autentisk og korrekt information
  • Etabler arbejdsfaciliteter for krisestyringsteamet

Se uddybende opgaver under Rollebaseret Krisestyring

Kontaktoplysninger

  • Afdelingsledelsen
  • Sektionsledelser
  • Konsulent ansvarlig for kvalitet og faglige retningslinjer
  • Beredskabschefen
  • Sundhedsstyrelsen
  • Tilsyn og Rådgivning Nord, Styrelsen for Patientsikkerhed
  • Praksiskonsulent
  • Lægemiddelstyrelsen
  • Statens Serum Institut
  • Giftlinien
  • Fødevarestyrelsen
  • Beredskabsstyrelsen
  • Lederforum
  • Hygiejnekonsulent eller koordinatorer

Se akutte IT-numre i Sundhed og omsorg på mobil.silkeborg.dk/sundhed

Se øvrige telefonnumre i Sundhed og omsorg på mobil.silkeborg.dk/sundhed

Links

Se Sundhedsberedskabsplanen under Hovedplaner Se alle planer for Sundheds- og Omsorgsafdelingen

Denne PDF er genereret den 06-11-2025 00.05

Spørgsmål til afdelingernes planer skal rettes til den enkelte afdelings ledelse
Se kontaktoplysninger

Generelle spørgsmål vedr. beredskabsplaner kan rettes til:

Midtjysk Brand & Redning
Kejlstrupvej 99C
8600 Silkeborg

Tlf.: 89 70 35 99 - Døgnbemandet
mjbr@mjbr.dk