Delplan for Sundheds- og Omsorgsafdelingen
Delplan - Godkendt af: Byrådet og Afdelingsledelsen - Dato: 1. januar 2022
Afdelingens indsatsplaner, institutionsplaner og tilhørende og action cards finder du via linket nederst på siden.
Kritiske funktioner
- Sikre medicin, mad/drikke, ly/tag over hovedet og anden livsnødvendig pleje – basale livsvigtige behov.
- Sikre, at der er de nødvendige personaleressourcer til rådighed.
- Sikre, at der er den nødvendige kapacitet til rådighed i forhold til fx ekstraordinære udskrivelse.
Afdelingens interne krisestyringsorganisation
Kriseleder:
Malene Herbsleb, Sundheds- og Omsorgschef
Tlf: 21 38 65 14
malene.herbsleb@silkeborg.dk
Stedfortræder:
Mads Venø Jessen
Tlf: 29 21 95 79
madsveno.jessen@silkeborg.dk
Ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation:
Steffen Laugesen, Sektionsleder Sekretariatet
Tlf: 24 29 50 03
SteffenRanfelt.Laugesen@silkeborg.dk
Stedfortræder:
Mads Venø Jessen
Tlf: 29 21 95 79
madsveno.jessen@silkeborg.dk
Ansvarlig for involverede personer:
Michael Pank, Sektionsleder Myndighed
Tlf: 21 91 47 67
michaeleriksen.pank@silkeborg.dk
Stedfortræder:
Merete P. Kjærsgaard Kristensen
Tlf: 51 24 74 03
meretepkjaersgaard.kristensen@silkeborg.dk
Løsningsansvarlig:
Knirke K. Hartmann Thomsen, Sektionsleder Borger Eget Hjem
Tlf: 22 22 68 05
KnirkeKristineHartmann.Thomsen@silkeborg.dk
Merete P. Kjærsgaard Kristensen
Tlf: 51 24 74 03
meretepkjaersgaard.kristensen@silkeborg.dk
Mads Venø Jessen
Tlf: 29 21 95 79
madsveno.jessen@silkeborg.dk
Stedfortræder:
Afdelingsledelsen indbyrdes.
Ansvarlig for kommunikation:
Hans Mogensen, Kommunikationschef i Silkeborg Kommune
Tlf.: 61 15 47 17
hans.mogensen@silkeborg.dk
Stedfortræder:
Anne Louise Brix Kvols, Kommunikationskonsulent
Tlf: 51 62 72 17
AnneLouiseBrix.Kvols@silkeborg.dk
Øvrige:
- Allan Madsen, Ejendomschef
- Sundhedsfaglige ledere
- Konsulent med ansvar for kvalitet og faglige instrukser
Mødested:
- Primært samlingssted ved aktivering af krisestaben på driftsniveau 1: Lokale C121 på Rådhuset, Søvej 1.
- Sekundært mødested (hvis krisestaben er aktiveret på niveau 2 eller hvis C121 af anden årsag ikke kan benyttes): Lokale E223 på Rådhuset, Søvej 3.
- Krisestaben kan desuden beslutte at mødes på anden lokalitet efter konkret vurdering. I givet fald informeres de øvrige deltagere i forbindelse med aktivering.
- Krisestaben skal overveje, hvornår og om virtuelle møder kan erstatte fysiske møder. I Silkeborg kommune bruges Microsoft teams
Indkaldelse:
- Kontakt sker med telefon, sms og mail. Arbejdstelefonnumre og arbejdsmails anvendes primært.
- Chefer/ledere i organisationen skal om muligt være tilgængelige på arbejdstelefon uden for normal arbejdstid.
Afdelingens understøttelse af kommunens krisestab
- Sundheds- og Omsorgschef Malene Herbsleb deltager i krisestaben.
- Ved afbud eller fravær deltager stedfortræder Sektionsleder tværgående sundhed (vakant)
Alarmering
- Krisestaben aktiveres, når et medlem af krisestaben, Sundhedsstyrelsen, Akut Medicinsk Koordinationscenter (AMK) i Region Midtjylland eller politiet vurderer, at en hændelse kræver højeste beredskabsniveau.
- Ved større ulykker eller anden ekstraordinær og udefrakommende hændelse kan indgå til Midtjysk Brand og Rednings døgnbemandede vagtcentral på tlf.: 89 70 35 99.
- Meldingen videregives til vagthavende indsatsleder, som underretter beredskabsdirektøren. Beredskabsdirektøren fastsætter beredskabsniveau og kan alarmere krisestab og relevante afdelingsledere.
- Hos interne hændelser, som afviger fra den normale driftssituation starter indsatsen i egen afdeling eller sektion på baggrund af indarbejdede procedurer.
- Hvis afdelingens egne ressourcer ikke er tilstrækkelige til at genoprette driften til normalt niveau, skal Sundheds- og Omsorgschefen foretage en hurtig vurdering af beredskabsniveau for opgavens løsning.
- Sundheds- og Omsorgschefen kontakter beredskabschefen og i fællesskab fastsætter de det endelige beredskabsniveau.
Opgaver
Opgaver i den rollebaserede krisestyring.
Kriselederens opgaver:
- Valider og beslut niveau for krisehåndtering
- Beslut mødested
- Aktiver
- Følg dagsordenen
Se uddybende opgaver for kriselederen
Opgaver til ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation:
- Mød på den aftalte lokalitet
- Tilvejebring det samlede situationsbillede
- Indret krisestabens mødelokale
- Opstart log
- Opstart af løbende situationsbillede
- Sørg for iværksættelse af skærpet overvågning af relevante funktionspostkasser
Se uddybende opgaver under Rollebaseret Krisestyring
Opgaver til ansvarlig for involverede personer:
- Mød på den aftalte lokalitet
- Bidrag til situationsbillede og interessent analyse
- Tag hånd om involverede medarbejdere/borgere
- Kommuniker med berørte medarbejdere
Opgaver til løsningsansvarlig:
- Mød på den aftalte lokalitet
- Bidrag til situationsbillede og vurdering af skadesomfang
- Sikre fortsat drift
- Kommuniker med leverandører
Se uddybende opgaver under Rollebaseret Krisestyring
Opgaver til ansvarlig for kommunikation:
- Mød på den aftalte lokalitet
- Aktiver krisekommunikations-teams første møde
- Følg indsatsplan for krisekommunikation
- Sikre tydelig, troværdig, autentisk og korrekt information
- Etabler arbejdsfaciliteter for krisestyringsteamet
Kontaktoplysninger
- Afdelingsledelsen
- Sektionsledelser
- Konsulent ansvarlig for kvalitet og faglige retningslinjer
- Beredskabschefen
- Sundhedsstyrelsen
- Tilsyn og Rådgivning Nord, Styrelsen for Patientsikkerhed
- Praksiskonsulent
- Lægemiddelstyrelsen
- Statens Serum Institut
- Giftlinien
- Fødevarestyrelsen
- Beredskabsstyrelsen
- Lederforum
- Hygiejnekonsulent eller koordinatorer
Se akutte IT-numre i Sundhed og omsorg på mobil.silkeborg.dk/sundhed
Se øvrige telefonnumre i Sundhed og omsorg på mobil.silkeborg.dk/sundhed