Vold og trusler mod medarbejdere eller borgere - Social
Indsatsplan godkendt af: Socialchef Martin Husted - Dato: 24. november 2025.
Socialafdelingen.
Situation
- Denne indsatsplan gælder for vold og trusler mod både medarbejdere og borgere.
- Vold er den adfærd en person viser, når han/hun truer, skader eller ødelægger genstande eller andre personer.
- Voldelig adfærd er fysisk og/eller psykisk overskridelse af et andet menneskes grænse, hvorved personen føler sig truet, krænket eller utryg.
Alarmering
- Alarmen kan komme fra medarbejdere, borgere eller fra trygheds- og overfaldsalarmerne.
- Vær opmærksom på, at hvis en borger bruger sin tryghedsalarm, kan det være til mange slags situationer – både akutte fx i forbindelse med vold og trusler, eller ikke-akutte fx hjælp til hverdagsting.
- Hvis en medarbejder opdager en alvorlig situation, der involverer en eller flere borgere, bruger medarbejderen sin overfaldsalarm, så at andre medarbejdere alarmeres om, at der er tale om en akut situation. Medarbejderen bruger selvfølgelig også sin overfaldsalarm, hvis det er medarbejderen selv, der udsættes for en farlig eller bekymrende situation.
- Om natten går den aktiverede overfaldsalarm direkte til Brand & Redning, som har forholdsordre der fortæller, hvad det pågældende tilbud skal gøre.
- For nogle tilbud gælder det, at aktivering af overfaldsalarmen i dagtimerne også går direkte til Brand & Redning.
Opgaver
- Konflikten skal søges nedtrappet/afviklet.
- Forlad om muligt stedet – vær altid opmærksom på flugtveje.
- Forsøg at tale borgeren til ro og skab ro om situationen.
- Forsøg at skærme andre borgere – få dem fjernet fra stedet.
Handling
- Tilkald om muligt en kollega eller anden form for hjælp.
- Hvis der er fare for overfald, forsøg at forlade lokalet og søg tilflugt i et lokale, der kan aflåses.
- Kontakt hurtigst muligt den daglige leder, der kontakter relevante aktører. Politiet kan inddrages i konfliktløsningen.
- Hvis en borger udsættes for vold eller trusler, er det den daglige leders ansvar efterfølgende at følge op på dennes behov og vurdere, om der er behov for ekstra støtte eller krisehjælp.
- Er volden eller truslen af særlig farlig karakter, har den daglige leder ansvaret for at anmelde episoden til politiet. Dette skal ske senest inden for 72 timer efter episoden.
Ledelse og organisation
- Medarbejdere, der er involveret i hændelsen, er ansvarlige for, at de aftalte procedurer sættes i værk.
- Alle borgere er risikovurderet (beskrivelse i Nexus) og problemadfærd er beskrevet.
Bemanding og udstyr
- Det personale, der er på arbejde, håndterer situationen.
- Efter aftale med den daglige leder kan der indkaldes ekstra personale.
- Alle tilbud har mulighed for trygheds- og overfaldsalarmer.
Kommunikation
- Alle episoder drøftes efterfølgende i AMR-regi og på personalemøder.
- Der udarbejdes en risikovurdering på alle borgere, der skal kendes af alle samarbejdspartnere.
- Eksterne samarbejdspartnere orienteres i det omfang, det giver mening.
Kontaktoplysninger
- Akut lægehjælp og politi tlf. 112
- Den daglige leder.
- Sektionsleder.
- Brand & Redning.
Kontaktoplysninger til ledere og chefer i Socialafdelingen, samt andre relevante aktører
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
Volden/truslen om vold skal optimalt set undgås gennem forebyggende indsatser. Som et led i forebyggelsen føres der risikovurderinger af borgerne, som kan identificere de faktorer, der kan skabe stress og mistrivsel hos borgeren.
Risikovurderinger foretages mindst én gang årligt.
Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er udarbejdet af Kaja Frantzen, 2025.
Action cards
Der er ikke knyttet action cards til denne indsatsplan.