Skip til hoved indholdet
    Hjem Afdelingsplaner Social Medicinhåndtering ved IT-nedbrud - Social

Medicinhåndtering ved IT-nedbrud - Social

Indsatsplan godkendt af: Socialchef Martin Husted - Dato: 24. november 2025.

Socialafdelingen.

Situation

  • Grundet IT-nedbrud kan borgerens medicinkort på Nexus ikke tilgås og ej heller FMK (Fælles Medicin Kort).
  • Du har derfor ikke mulighed for at se borgerens aktuelle medicinkort.
  • Medicindoseringen kan ikke kontrolleres, hvis der ikke er optalt medicin i doseringsæsker.
  • Et IT-nedbrud kan vare længe, og det kan derfor være nødvendigt at give borgerne deres medicin uden at tilgå deres medicinkort.

Alarmering

  • Der vil typisk komme en fejlmelding fra Nexus supporten eller IT-afdelingen om uregelmæssigheder.
  • Beskeden gives videre til relevante medarbejdere, medicinnøglepersoner og den daglige leder via telefon.

Opgaver

  • At give borgerne deres medicin under IT-nedbrud.

Handling

  • Brug dit kendskab til borgeren, din faglighed og sunde fornuft. Spørg altid en kollega eller medicinnøglepersoner, hvis du er i tvivl.
  • Hvis ingen medarbejdere har kendskab til, hvilken medicin og hvor ofte en borger skal have sin medicin, kontaktes borgerens læge. Lægevagten kontaktes, hvis det er akut og uden for normal telefontid.
    • Husk at være sikker på medicindoseringen. Hvis du er det mindste i tvivl, kontaktes lægen.
  • Der dokumenteres på papir, hvem der har administreret borgerens medicin. Efter endt IT-nedbrud samles dokumentationen, scannes ind og journaliseres som normalt.
  • PN-medicin dokumenteres på papir med beskrivelse af: 1) Årsag til udlevering, 2) navn på udleverede præparater, 3) tidspunkt for udlevering, 4) initialer på den, der udleverer og 5) effektevaluering senest 2 timer efter udlevering. Dette scannes ind og journaliseres som normalt, når IT-nedbruddet er endt.
  • Der må kun dispenseres medicin til et døgn ad gangen.

Ledelse og organisation

  • De medarbejdere, der er på arbejde, håndterer situationen.
  • Medicinnøglepersoner på eget eller andet tilbud kontaktes for evt. supplerende hjælp eller aftaler.
  • Den daglige leder orienteres.

Bemanding og udstyr

  • Medicinnøglepersoner på eget eller andet tilbud i Socialafdelingen kan være primære kontaktpersoner ved tvivlsspørgsmål.

Kommunikation

  • Nexus support eller IT-afdeling undersøger årsager til IT-nedbrud og giver besked til medarbejdere i driften helst via telefon eller alternativt via mail, så snart de ved mere.
  • Forløbet drøftes efterfølgende på teammøde med deltagelse af medicinansvarlige medarbejdere og den daglige leder.

Kontaktoplysninger

  • Medicinnøglepersoner (telefonisk på tilbud)
  • Den daglige leder pr. telefon eller mail

Se kontaktoplysninger via link nederst på siden.

Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter

Al medicinhåndtering skal altid journaliseres ind i systemet igen, så snart det er muligt.

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Kaja Frantzen, 2025.

Action cards

Der er ikke knyttet action cards til denne indsatsplan.

Links

Kontaktoplysninger Socialafdelingen (pdf)

Denne PDF er genereret den 20-12-2025 19.45

Spørgsmål til afdelingernes planer skal rettes til den enkelte afdelings ledelse
Se kontaktoplysninger

Generelle spørgsmål vedr. beredskabsplaner kan rettes til:

Midtjysk Brand & Redning
Kejlstrupvej 99C
8600 Silkeborg

Tlf.: 89 70 35 99 - Døgnbemandet
mjbr@mjbr.dk