Medicinhåndtering ved IT-nedbrud - Social
Indsatsplan godkendt af: Godkendt af Socialchef Dorte Eastwood - Dato: 3. marts 2021.
Socialafdelingen.
Situation
- Grundet IT-nedbrud kan borgerens medicinkort på Sensum Bosted ikke tilgås og ej heller FMK (Fælles Medicin Kort).
- Du har derfor ikke mulighed for at se borgerens aktuelle medicinkort.
Alarmering
- Der vil typisk komme en fejlmelding fra Sensum supporten eller IT-afdelingen om uregelmæssigheder.
- Beskeden gives videre til relevante medarbejdere og medicinnøglepersoner via mail.
- Funktionslederen orienteres via mail.
Opgaver
- Medicindoseringen kan ikke kontrolleres, hvis der ikke er optalt medicin i doseringsæsker.
Handling
- Borgerens læge kontaktes, hvis der er tvivl om medicindoseringen.
- PN-medicin registreres manuelt og skrives ind i systemet, når det fungerer igen.
Ledelse og organisation
- De medarbejdere, der er på arbejde, håndterer situationen.
- Medicinnøgleperson på eget eller andet tilbud kontaktes for evt. supplerende hjælp eller aftaler.
- Funktionslederen orienteres.
Bemanding og udstyr
- Evt. opdaterede fysiske medicinlister kan anvendes.
- Medicinnøglepersoner på eget eller andet tilbud i Socialafdelingen kan være primære kontaktpersoner ved tvivlsspørgsmål.
Kommunikation
Intern kommunikation:
Sensum support eller IT-afdeling undersøger årsager til IT-nedbrud og giver besked til medarbejdere i driften via telefon, hvis ikke adgang til mail så snart de ved mere.
Forløbet drøftes efterfølgende på teammøde med deltagelse af medicinansvarlige medarbejdere og funktionsleder.
Kontaktoplysninger
- Medicinnøglepersoner (telefonisk på tilbud)
- Funktionsleder pr. telefon eller mail (hvis adgang)
Se kontaktoplysninger via link nederst på siden.
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
Se evt. også det retningsgivende dokument for "Medicinhåndtering".
Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er udarbejdet af Carsten Andersen og Maibrit Pedersen.
Action cards
Der er ikke knyttet action cards til denne indsatsplan.