Skip til hoved indholdet
    Hjem Afdelingsplaner Social Alvorlige vejrhændelser - Social

Alvorlige vejrhændelser - Social

Indsatsplan godkendt af: Socialchef Martin Husted - Dato: 8. december 2025.

Socialafdelingen.

Situation

  • Alvorlige vejrhændelser betyder, at udendørs færden kan være farligt, f.eks. på grund af voldsomt snefald, snefygning eller isslag, og storm eller skybrud med torden.
  • Indsatsplanen skal sikre, at personalet på forsvarlig vis kan komme frem og udføre livsvigtige opgaver (sygepleje, mad, væske og medicin) hos borgerne.

Alarmering

  • Vejrvarsler fra DMI, YR eller anden offentlig myndighed.
  • Socialchefen vurderer om situationen kræver, at nødberedskabet etableres, og om krisestaben indkaldes.
  • Der henvises til den generelle aktiveringsprocedure for indkaldelse af krisestaben.
  • Hvis krisestaben aktiveres, alarmerer den til de berørte afdelinger/interessenter.

Opgaver

  • Sikre den nødvendige livsvigtige hjælp til visiterede borgere, f.eks. medicin, sygepleje og ernæring.
  • Krisestaben holder tæt kontakt til nabokommuners og regionens beredskab, da vejrsituationen typisk påvirker større dele af landet.

Handling

  • Krisestaben skal holde sig orienteret hos offentlige myndigheder om vejret og eventuelle forholdsregler.
  • Ved varsling af alvorlige vejrhændelser forbereder den daglige leder sektionen på eventuelle ændringer af arbejdsgange og retningslinjer.
  • Daglig leder sikrer, at borgere som får aflyst besøg orienteres, og at aflyste besøg noteres.
  • Det kan blive nødvendigt at indkalde ekstra personale til løsning af prioriterede opgaver.
  • Såfremt medarbejdere ikke kan komme frem på grund af vejrforhold, informerer de straks nærmeste leder herom.
  • Medarbejderne melder ind til den daglige leder, hvis de har mulighed for at hjælpe i nærområdet i stedet for.
  • Krisestaben etablerer en oversigt over åbne og lukkede veje.

Ledelse og organisation

  • Sektionsledelsen har det overordnede ansvar for indsatsen.
  • Den daglige leder har ansvaret for at sikre prioritering af indsatserne til borgerne, samt at informere medarbejdere og borgere/evt. pårørende om ændringer i vanlig besøgspraksis.
  • Der afrapporteres til krisestaben, hvis den er etableret. Ellers til sektionsledelse.

Bemanding og udstyr

  • Personale på vagt løser opgaverne evt. med indkaldelse af ekstra personale.
  • Midtjysk Brand & Redning kan bistå i forhold til eventuel aktivering af LBS (lokal beredskabsstab), som kan hjælpe, hvis der er behov for yderligere kapacitet fra andre beredskabsaktører, herunder hjemmeværn, Beredskabsstyrelsen m.v.

Kommunikation

Hvis krisestaben er etableret, sørger den for at orientere andre relevante sektioner og afdelinger samt administrativ og politisk ledelse. Ellers gør sektionsledelsen.

Ekstern kommunikation varetages af kommunikationsafdelingen i samarbejde med krisestaben, hvis etableret. Ellers sektionsledelsen.

Der henvises til indsatsplanen for krisekommunikation.

Kontaktoplysninger

Kontaktoplysninger til ledere og chefer i Socialafdelingen, samt andre relevante aktører.

Andre vigtige opmærksomhedspunkter

Der er ingen yderligere opmærksomhedspunkter.

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Kaja Frantzen, 2025.

Action cards

Action Cards tilknyttet denne indsatsplan:

  • Hedebølge.

Hedebølge – Action Card Social

Links

Kontaktoplysninger Socialafdelingen (pdf)

Denne PDF er genereret den 20-12-2025 12.08

Spørgsmål til afdelingernes planer skal rettes til den enkelte afdelings ledelse
Se kontaktoplysninger

Generelle spørgsmål vedr. beredskabsplaner kan rettes til:

Midtjysk Brand & Redning
Kejlstrupvej 99C
8600 Silkeborg

Tlf.: 89 70 35 99 - Døgnbemandet
mjbr@mjbr.dk