Skip til hoved indholdet
    Hjem Afdelingsplaner Social Action cards for Social Førstehjælp - Action card Social

Førstehjælp - Action card Social

Godkendt af: Socialchef Martin Husted - Dato: 24. november 2025.

Socialafdelingen.

Opgave

  • At skabe overblik over hændelsen og hjælpe den/de tilskadekomne med den nødvendige førstehjælp.
  • Førstehjælpen afhænger af ulykken, men herunder gennemgås de grundlæggende førstehjælpsregler.

Hvem

  • Den person der er eller kommer til stedet ved ulykken.
  • Er der flere personer på stedet, fordeles de livsreddende opgaver.

Hvornår

  • Så hurtigt som muligt efter hændelsen indtræffer.

Handling

  • Der alarmeres 112, hvor man fortæller, hvor man er, og hvad der er sket.

Stands ulykken og skab sikkerhed:

Ulykken standses, så at du eller andre ikke selv risikerer at komme til skade. Hvordan ulykken standses, afhænger af ulykken, men det vigtigste er, at den tilskadekomne kan bringes i sikkerhed uden, at du selv udsættes for fare. Trafikulykker, ildebrande, drukneulykker eller brøndulykker er særligt farlige for den, der redder den forulykkede.

Vurdér den tilskadekomne:

Når man er hos den tilskadekomne, vil man hurtigt ved råb og berøring kunne afgøre, om personen er ved bevidsthed eller er bevidstløs.
Det grundlæggende princip man anvender i al førstehjælp til at vurdere den syge/tilskadekomne er:

  • A - Airway (sikre, at tilskadekomne har frie luftveje).
  • B - Breathing (sikre, at tilskadekomne trækker vejret regelmæssigt).
  • C - Circulation (sikre, at tilskadekomne har en regelmæssig pulsrytme).

Hvis mindst en af ovenstående ikke er opfyldt startes livreddende førstehjælp.

En tilskadekommen person kan også have brug for førstehjælp, der ikke forbindes med ABC. Det kan bestå af at stoppe blødninger, skylle øjne eller hud ved kemiske uheld, opvarmning ved forfrysning, stabilisere brækkede knogler osv.

Hvis der alarmeres 112, vil de oftest kunne hjælpe over telefonen og fortælle, hvordan førstehjælpen skal udføres.

Derudover er en vigtig del af enhver slags førstehjælp at berolige den tilskadekomne og yde psykisk førstehjælp.

Psykisk førstehjælp:

Vedkommende skal så godt som muligt beroliges og gøres tryg. At holde kontakt med vedkommende og få dem til at fokusere på andet end situationen, er en essentiel del af psykisk førstehjælp.

Man kan med fordel stille basale spørgsmål, der ikke er svære at svare på. Sørg for at være lyttende og nærværende.

Husk at prioritere den livreddende førstehjælp, at bevare roen og at bruge din sunde fornuft.

Kommunikation til lægepersonalet eller andre relevante aktører:

Det er vigtigt, at man kan kommunikere situationen til andre. Hermed skabes der bedst mulige forudsætninger for en god behandling.

Brug denne kommunikationsmodel:

I – Identificer dig selv og den tilskadekomne.
S – Situationsbeskrivelse; hvad er der sket?
B – Baggrund; hvad er relevant historik at kende? Fx diagnoser, medicin, tidligere observationer osv.
A – Analyse af situationen; del dine observationer og vurdering.
R – Råd til, hvad der skal ske, eller hvad du anbefaler, fx tilsyn, behandling osv.

Få bekræftet, at meldingen er forstået.

Bemanding

Medarbejdere til stede i situationen.

Udstyr

  • Evt. hjertestarter.
  • Evt. førstehjælpskasse.

Kontaktoplysninger

Alarmcentral 112

Kontakt efterfølgende den daglige leder og informer om hændelsen.

Kontaktoplysninger til ledere og chefer i Socialafdelingen, samt andre relevante aktører findes her:

Kontaktoplysninger, Socialafdelingen

Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter

Hvis der er flere personer til at hjælpe, er det en fordel, hvis en sikrer sig, at der er frie køreveje for udrykningskøretøjer, og som kan tage imod ambulancen.

Vær opmærksom på, om den tilskadekomne og/eller eventuelle vidner til ulykken har behov for krisehjælp.

Oprettelse/revision

Dette Action Card er udarbejdet af Kaja Frantzen, 2025.

Links

Kontaktoplysninger Socialafdelingen (pdf) Indsatsplan - Alvorlige personulykker samt øvrige action cards

Denne PDF er genereret den 20-12-2025 12.38

Spørgsmål til afdelingernes planer skal rettes til den enkelte afdelings ledelse
Se kontaktoplysninger

Generelle spørgsmål vedr. beredskabsplaner kan rettes til:

Midtjysk Brand & Redning
Kejlstrupvej 99C
8600 Silkeborg

Tlf.: 89 70 35 99 - Døgnbemandet
mjbr@mjbr.dk