Skip til hoved indholdet
    Hjem Afdelingsplaner Social Action cards for Social Evakuering af borgere med kritisk strømkrævende udstyr - Action card Social

Evakuering af borgere med kritisk strømkrævende udstyr - Action card Social

Godkendt af: Socialchef Martin Husted - Dato: 23. november 2025.

Action card til evakuering af borgere med kritisk strømkrævende udstyr. Action card'et understøtter:

  • indsatsplan for forsyningssvigt af strøm, vand og varme i op til tre døgn.

Opgave

  • Ved længerende forsyningssvigt kan borgere med kritisk nødvendigt strømkrævende udstyr evakueres til Marienlund Daghjem, hvor der er etableret nødstrøm.
  • Ved behov for evakuering af borgere fra Socialafdelingens botilbud eller bofællesskaber kontaktes krisestaben i Socialafdelingen.
  • Ved akut brug for hjælp ringes 112 hvis muligt.

Hvem

Medarbejderen, som vurderer, at evakuering af en borger er nødvendigt, kontakter lederen med det daglige ansvar for tilbuddet.

Lederen med det daglige ansvar for tilbuddet kontakter krisestaben i Socialafdelingen.

Krisestaben i Socialafdelingen koordinerer med krisestaben i Sundheds- og Omsorgsafdelingen og krisestaben i Børne- og Familieafdelingen, hvilke borgere, der skal evakueres.

Hvornår

Evakuering kan udføres, når evakueringscentret er etableret.

Evakuering gennemføres, når det er besluttet, at en borger skal evakueres.

Handling

Prioritering af borgere med kritisk strømkrævende udstyr

Socialfaglige botilbud og bofællesskaber gennemgår alle borgere ved hvert vagtskifte og prioriterer hver enkelt borgers behov for evakuering.

Ved behov kan botilbuddet/bofællesskabet anbefale evakuering af borger med kritisk strømkrævende udstyr. I så fald kontakter den ansvarlige leder krisestaben i Socialafdelingen.

Ved akut behov for hjælp eller indlæggelse ringes 112 hvis muligt.

Pakkeliste til borgere som skal evakueres

Nødvendigt strømkrævende udstyr (ikke lift og plejeseng som udgangspunkt)

Sengetøj (dyne, hovedpude og lagen)

Rent tøj og toiletsager (3 dages forbrug)

Medicin, briller og lign.

Papir med ID, kontaktpersoner, telefonnummer på pårørende, kontaktperson på plejecenter m.v.

Kontakt til pårørende

Kontakt, hvis muligt, borgerens pårørende ved evakuering - evt. med assistance fra krisestaben i Socialafdelingen.

Transport

Krisestaben i Socialafdelingen koordinerer i samarbejde med krisestaben på niveau 2, som i tilfælde af en krise råder over kommunens samlede flåde af køretøjer, transport til og fra evakueringscentret.

Bemanding

Evakueres en borger fra et af Socialafdelingens botilbud eller bofællesskaber til Marienlund Daghjem, følger en medarbejder fra Socialafdelingen med borgeren. Medarbejderen har ansvar for at sikre den nødvendige støtte, kontinuitet og koordinering af indsatsen under opholdet.

Krisestaben i Socialafdelingen koordinerer i samarbejde med krisestaben i Sundheds- og Omsorgsafdelingen, krisestaben i Børne- og Familieafdelingen og Marienlund Daghjem behovet for indkaldelse af ekstra personale fra afdelingerne.

Evakueringscentret på Marienlund Daghjem bemandes som udgangspunkt af medarbejdere fra Sundheds- og Omsorgsafdelingen.

Udstyr

Sundheds- og Omsorgsafdelingen varetager etablering af evakueringscentret.

Hjælpemiddelcentret kan hjælpe med levering af plejesenge og eventuelt yderligere hjælpemidler. Hvis der er behov for at kontakte Hjælpemiddelcentret uden for almindelig åbningstid, kan funktionsleder for Hjælpemiddelcentret kontaktes.

I yderste nødsituation kan Teknisk Drift låse op til Hjælpemiddelcentret.

Krisestabene i hhv. Socialafdelingen, Sundheds- og Omsorgsafdelingen og Børne- og Familieafdelingen fordeler mad og drikkevand til evakueringscentret.

Kontaktoplysninger

Krisestaben i Socialafdelingen

Leder af Marienlund Daghjem

Funktionsleder på Hjælpemiddelcentret

Teknisk Drift

Andre vigtige opmærksomhedspunkter

Ved eventuelt telefon- og internetnedbrud foregår kommunikationen mellem krisestaben og de decentrale enheder via administrative medarbejdere, der er udpeget af krisestaben som runners.

Oprettelse/revision

Dette action card er udarbejdet af Kirstine Svensen november 2025.

Links

Indsatsplan: Forsyningssvigt strøm, vand og varme 3 døgn

Denne PDF er genereret den 06-12-2025 19.16

Spørgsmål til afdelingernes planer skal rettes til den enkelte afdelings ledelse
Se kontaktoplysninger

Generelle spørgsmål vedr. beredskabsplaner kan rettes til:

Midtjysk Brand & Redning
Kejlstrupvej 99C
8600 Silkeborg

Tlf.: 89 70 35 99 - Døgnbemandet
mjbr@mjbr.dk