Skip til hoved indholdet
    Hjem Afdelingsplaner Social Action cards for Social Brug af nødstrøm - Action card

Brug af nødstrøm - Action card

Godkendt af: Socialchef, Martin Husted - Dato: 23. november 2025.

Action card til brug af nødstrøm ifm. strømafbrydelse. Action card’et understøtter:

  • indsatsplan for forsyningssvigt af strøm, vand og varme i op til tre døgn
  • indsatsplan for korterevarende strømafbrydelser, Socialafdelingen

Opgave

Dette action card beskriver brugen af nødstrøm ifm. strømafbrydelse.

Strømsvigt kan være af kort eller længerevarende varighed og ske med eller uden varsel.

Et længerevarende strømsvigt kan være livstruende for personer med behov for strøm til livsvigtigt medicinsk apparatur, og der skal derfor sikres akut hjælp til livstruede borgere.

Ved længerevarende strømsvigt tilkobles en nødstrømsgenerator til det fastmonterede UPS-system.

Hvem

Lederen med det daglige ansvar beslutter i samarbejde med medarbejderne, hvornår der iværksættes tilkobling af nødstrømsgeneratoren lokalt.

Hvornår

Ved strømafbrydelse på mere end 30 min.

Handling

Skab overblik over, hvor mange borgere, der har livsvigtigt medicinsk udstyr som ilt, respirator osv.

Der skal sikres akut hjælp til livstruede borgere, og indlæggelse kan være nødvendig. Egen læge eller vagtlæge kontaktes ved behov.

Tilkoblingen af nødstrømsgenerator bør ske inden for de første to timer af strømsvigtet, så der sikres fortsat drift af netværk.

Generatoren tilkobles udvendigt på tilbuddet og drives af benzin. Generatoren sikrer strøm i et indendørs udtag, hvor en kabeltromle er placeret.

Når nødstrømsgeneratoren er tilkoblet, gives der besked til leder/medarbejdere på tilbuddet om, at der er adgang til nødstrøm via kabeltromlen.

Bemanding

Det daglige personale på tilbuddet.

Lederen med ansvar for den daglige drift af tilbuddet vurderer, om der er behov for at indkalde ekstra personale.

Udstyr

  • Mobile generatorer til at sikre fortsat drift af UPS-systemer i min. tre døgn.
  • Bærbare, mindre UPS-systemer, som kan bæres rundt i bygningen og bruges til kortvarige strømkrævende opgaver, fx til lift eller justering af plejeseng mv.

Om UPS-systemer

UPS-systemer er installeret på alle plejecentre, midlertidige pladser i Sundhed & Omsorg, indmødesteder for Borger Eget Hjem, flere socialfaglige botilbud og bofællesskaber i Socialafdelingen og Børne- og Familieafdelingen.

UPS-systemerne kan sikre strøm til mindre strømkrævende opgaver i op til ca. tre timer ved et strømsvigt.

UPS-systemerne er typisk installeret i teknikrummet på tilbuddet/indmødestedet.

Nedenfor beskrives hvad UPS-systemet i udgangspunktet kan og ikke kan.

Hvad kan UPS–systemet:

Netværk:

  • Man kan bruge sin PC, tablet og DECT-telefon til at ringe internt. Det vil sige, at man kan ringe fra én lokation med DECT-telefon til en anden lokation med DECT-telefon, hvis der er installeret UPS begge steder.
  • Overfaldsalarm og nødkald reagerer ved aktivering, men positioneringen virker ikke. Dvs. at alarmen ikke kan fortælle, hvor vedkommende opholder sig. Derfor opfordres medarbejderne til - i tilfælde af en strømafbrydelse – at være særligt opmærksomme på at fortælle hinanden, hvor de befinder sig, f.eks. ved at italesætte: ”Jeg går i Hus A” eller lignende.

    Vær desuden opmærksom på, at der udelukkende kan alarmeres internt. Plejer alarmerne fx at gå til Brand & Redning om natten, vil denne funktion ikke virke.
  • Der vil være adgang til netværk, såfremt internettet fungerer. Adgangen til websites, fagsystemer, mv. afhænger dog samtidig af udbyderen af websitet, fx KMD.

Strøm:

  • Fra UPS-systemet, i hovedkrydsfeltet, trækkes en kabeltromle ind på et kontor, hvor der kan lades telefon, computere og tablet.

Hvad kan UPS-systemet ikke:

  • Demenszoner ophører og id-loggen til døren ophører.
  • Døre, som sædvanligvis åbner automatisk, åbner ikke automatisk, men kan åbnes manuelt. Der vil muligvis være brug for assistance fra Teknisk Service.
  • Døre til fx medicinrum virker ikke. Her skal bruges et nødkort til døren. Teknisk Service er i besiddelse af nødkort.
  • Automatisk brandalarm virker ikke. Derfor bør der være en brandvagt til stede, som holder øje med, at der ikke opstår brand.
  • Der vil ikke være strøm i stikkontakterne. Vi kan derfor ikke fx have et køleskab kørende til medicin.
  • UPS systemet kan ikke bruges til strøm-tunge opgaver som fx en elkoger.
  • Elevatorer virker ikke.

Kontaktoplysninger

Se indsatsplaner.

Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter

Ikke relevant.

Oprettelse/revision

Dette action card er udarbejdet af Kirstine Svensen, november 2025.

Links

Indsatsplan: Forsyningssvigt strøm, vand og varme 3 døgn Indsatsplan: Strømafbrydelse, kortvarrig - Social

Denne PDF er genereret den 28-12-2025 01.24

Spørgsmål til afdelingernes planer skal rettes til den enkelte afdelings ledelse
Se kontaktoplysninger

Generelle spørgsmål vedr. beredskabsplaner kan rettes til:

Midtjysk Brand & Redning
Kejlstrupvej 99C
8600 Silkeborg

Tlf.: 89 70 35 99 - Døgnbemandet
mjbr@mjbr.dk