Skip til hoved indholdet
    Hjem Afdelingsplaner Social Action cards for Social Besøg hos borgere i eget hjem ved forsyningssvigt - Action card Social

Besøg hos borgere i eget hjem ved forsyningssvigt - Action card Social

Godkendt af: Socialchef Martin Husted - Dato: 23. november 2025.

Action card til prioritering af besøg hos borgere i eget hjem. Action card'et understøtter:

  • indsatsplan for forsyningssvigt af strøm, vand og varme i op til tre døgn.

Opgave

Ved længerevarende forsyningssvigt er det nødvendigt at prioritere besøg hos borgere, som modtager støtte i eget hjem, herunder bostøtte og borgerstyret, personlig assistance (BPA).

Hvem

  • Ledere og medarbejdere i bostøtteteams.
  • Krisestaben i Socialafdelingen understøttet af myndighedsrådgivere med kendskab til borgere med BPA-ordning.

Hvornår

Opgaven udføres, når krisestaben beslutter igangsætning af prioritering af besøg i tilfælde af længerevarende strømsvigt.

Prioritering af besøg bliver særligt nødvendigt, når den øverste krisestab overtager råderetten over kommunens samlede flåde af køretøjer.

Handling

Ledere og medarbejdere i bostøtteteams vurderer, hvilke borgere, som modtager bostøtte, der har kritisk behov for besøg under en krise med længerevarende forsyningssvigt.

Krisestaben i Socialafdelingen vurderer, hvilke borgere med BPA-ordning, der har kritisk behov for besøg under en krise med længerevarende forsyningssvigt.

I vurderingen tages der udgangspunkt i triageringsværktøj. Rådgivere fra myndighedssektionen med kendskab til borgere med BPA-ordning inddrages for information om borgernes behov for besøg baseret på deres plejebehov og behov for strømkrævende udstyr.

Har borgerne pårørende i hjemmet dagligt, inddrages de pårørende i opgaveløsningen, i det omfang det er muligt.

Hvis det er muligt at kommunikere telefonisk, gives der besked til borgere, hvis behov for besøg ikke vurderes at være kritisk.

Bemanding

Krisestaben igangsætter opgaven.

Medarbejdere i bostøtteteams udfører besøgene hos borgere i eget hjem.

Udstyr

Triageringsværktøj er tilgængelig i krisestabens nødkasse på Søvej 3.

Kontaktoplysninger

Krisestaben i Socialafdelingen.

Myndighedsrådgivere med kendskab til borgere med BPA-ordning.

SAIT-supporten

Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter

Ikke angivet.

Oprettelse/revision

Dette action card er udarbejdet af Kirstine Svensen november 2025.

Links

Indsatsplan: Forsyningssvigt strøm, vand og varme 3 døgn

Denne PDF er genereret den 06-12-2025 19.16

Spørgsmål til afdelingernes planer skal rettes til den enkelte afdelings ledelse
Se kontaktoplysninger

Generelle spørgsmål vedr. beredskabsplaner kan rettes til:

Midtjysk Brand & Redning
Kejlstrupvej 99C
8600 Silkeborg

Tlf.: 89 70 35 99 - Døgnbemandet
mjbr@mjbr.dk