Afbrydelse af smitteveje - Action card Social
Godkendt af: Socialchef Martin Husted - Dato: 24. november 2025.
Socialafdelingen.
Opgave
- Medarbejdere – både kommunalt og ansatte hos private leverandører – med direkte borgerkontakt orienteres om den ekstraordinære situation og gældende retningslinjer.
- Ved et udbrud af en smitsom sygdom, er det Epidemiloven/Epidemikommissionen, der fastsætter i hvilke situationer og på hvilken måde, der må gribes ind, samt hvilke forholdsregler, der skal iværksættes med det formål at begrænse smittespredningen.
- Det er medarbejdernes opgave at følge de gældende retningslinjer.
Hvem
- Hygiejnenøglepersonen i hvert område planlægger indsatsen i samarbejde med afdelingsledelse.
- Hygiejnenøglepersonen orienterer og underviser lokalt i forebyggelse af smittespredning.
- Krisestaben informerer løbende om nødvendige instrukser om særlig indsats til relevante ledere og medarbejdere.
Hvornår
- Når Sundhedsstyrelsen udsender varsel til Socialtilsyn Nord og Styrelsen for Patientsikkerhed, varsles kommunens vagthavende indsatsleder.
Handling
- Håndhæve de grundlæggende og supplerende infektionshygiejniske retningslinjer.
- Ansvaret for overholdelse af retningslinjerne påhviler personalet, men det er vigtigt at inddrage borgeren og de pårørende, hvor det er relevant.
- Borgeren skal informeres, instrueres og eventuelt assisteres i relevante infektionshygiejniske forholdsregler, herunder især håndhygiejne og evt. brug af værnemidler.
- Vurdere samlet frafald af medarbejdere og sikre den fortsatte opretholdelse af vitale funktioner.
Bemanding
- Den daglige leder i de enkelte tilbud forbereder og indkalder ekstra medarbejdere efter behov.
Udstyr
- Det sikres, at der er tilstrækkelige antal værnemidler.
- Der oprettes evt. ekstra værnemiddeldepoter på lokationer kun for Socialafdelingen.
Kontaktoplysninger
Kontaktoplysninger til ledere og chefer i Socialafdelingen, samt andre relevante aktører
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
Oprettelse/revision
Dette Action Card er udarbejdet af Kaja Frantzen, 2025.