Skip til hoved indholdet
    Hjem Afdelingsplaner Ejendomme Storm og orkan - kommunale bygninger

Storm og orkan - kommunale bygninger

Indsatsplan godkendt af: Ejendomschef Allan Madsen - Dato: 01.10.2024

Hovedfokus er på at stoppe og minimere skaderne mest muligt, herunder at redde, hvad reddes kan, af bygning, installationer og inventar samt at sikre færden i bygningen.

Situation

  • Krisesituationen vedrører kommunale bygninger, hvor kraftig blæst, storm eller orkan har medført skade på bygning og/eller på udenoms arealer samt at forebygge personskade.
  • Indsatsen retter sig mod medarbejdere, beboere og borgere i de berørte bygninger.

Alarmering

  • Tilstedeværende personale kontakter Teknisk Drift på Akutnummer.
  • Teknisk Drift informerer områdeleder via telefon.
  • Områdeleder informerer Sektionsleder Drift og Vedligehold via telefon.
  • Der etableres kommunikation mellem Teknisk Drift områdeleder og den pågældende afdelings leder eller krisestab.
  • EJD-krisestab aktiveres, hvis områdeleder i samråd med Sektionsleder for Teknisk Drift finder det nødvendigt.

Handling

  • Teknisk Drift skal sikre, at klimaskærmen er tæt, enten med presenninger, plader eller brædder.
  • Al færden i bygningen skal kunne foregå sikkert.
  • Teknisk Drift kan bede om assistance fra Midtjysk Brand & Redning til at udføre sikringen ved større hændelser.
  • Vedligehold, Forsikring og Teknisk Drift sørger for videre forløb i forhold til evt. udbedring af skader.
  • Ved udbedring af hændelser på udenomsarealer kan Teknisk Drift bede om assistance fra Entreprenørgården.

Ledelse og organisation

  • Medarbejdere, der er på arbejde i bygningen, har ansvaret for at kontakte Teknisk Drift på deres Akutnummer.
  • Teknisk Drift har ansvar for at få at få tilkaldt den rette hjælp til indsatsen, hvis de ikke selv kan afværge problemet og sikre fortsat drift.
  • Teknisk Drift opdaterer løbende områdeleder, som kan informere videre til sektionsleder og herfra krisestaben, hvis nødvendigt.

Bemanding og udstyr

  • Teknisk Drift team, som er tilknyttet bygningen og pågældende områdeleder. Hvis nødvendigt deltager også en medarbejder fra Vedligehold.
  • Ved behov for stiger, kraner og lifte kan dette lejes hos ekstern leverandør.

Kommunikation

Intern kommunikation

Områdeleder sikrer i samarbejde med Sektionsleder Drift og Vedligehold, at alle berørte afdelinger bliver orienteret om situationen.

Hvis EJD-krisestaben indkaldes, overtager den kommunikationsansvarlige denne opgave.

Ekstern kommunikation

Finder EJD-krisestaben det nødvendigt at inddrage kommunikationschefen, sørger den kommunikationsansvarlige for dette.

Kontaktoplysninger

Midtjysk Brand & Redning tlf.: 89 70 35 99

Områdeleder vagt tlf.: 30 53 18 95

Sektionsleder Drift og Vedligehold Poul Rey tlf.: 51 18 53 30

Sektionsleder Forsikring Søren Overgaard tlf.: 40 20 45 50

Ejendomschef Allan Madsen Tlf.: 42 59 18 18

Kommunikationschef Hans Mogensen tlf.: 61 15 47 17

Entreprenørgården tlf.: 89 70 50 00

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Ejendomme / Malene Rise.

Denne PDF er genereret den 06-11-2025 00.43

Spørgsmål til afdelingernes planer skal rettes til den enkelte afdelings ledelse
Se kontaktoplysninger

Generelle spørgsmål vedr. beredskabsplaner kan rettes til:

Midtjysk Brand & Redning
Kejlstrupvej 99C
8600 Silkeborg

Tlf.: 89 70 35 99 - Døgnbemandet
mjbr@mjbr.dk