Skip til hoved indholdet
    Hjem Afdelingsplaner Ejendomme Brand i kommunale bygninger

Brand i kommunale bygninger

Indsatsplan godkendt af: Ejendomschef Allan Madsen - Dato: 01.10.2024

  • Medarbejdere og ledelse følger afdelings egen indsatsplan/action card for brand samt benytter ophængte evakueringsinstrukser.

  • Medarbejderne skal forsøge at slukke branden eller minimere den mest mulig ved brug af tilgængeligt slukningsmateriel samt lukke døre og vinduer.

  • Evakueringsansvarlig i bygningen skal sikre bedst muligt, at alle forlader den brændende bygning.

Situation

  • Der opstår brand i en kommunal bygning.
  • Der er risiko for personskade.
  • Indsatsen retter sig mod medarbejdere, besøgende og borgere, der befinder sig i den pågældende bygning.

Alarmering

  • Den medarbejder, der opdager branden ringer 1-1-2.
  • Hvis der i bygningen er brandtryk, skal man aktivere denne.
  • En medarbejder kontakter straks telefonisk Teknisk Drift akutnummer.

Handling

  • Medarbejdere og ledelse forsøger at slukke branden eller alternativt at begrænse den ved at lukke vinduer og døre til brændende lokaler.
  • Medarbejdere og ledelse følger afdelings egen indsatsplan/actioncard for brand samt benytter ophængte evakueringsinstrukser.
  • Det er den evakueringsansvarliges opgave at danne sig et overblik over, om alle er kommet ud.
  • Hvis ingen fra Teknisk Drift er til stede i bygningen, møder en repræsentant op hurtigst muligt.
  • Teknisk Drift koordinerer indsatsen med Midtjysk Brand & Redning i forhold til at rekvirerer skadeservice til at forestå det nødvendige omkring oprydning m.v. efter branden.
  • Teknisk Drift og områdeleder sørger for det videre forløb, i samarbejde med Forsikring og Vedligehold, når der er overblik over skaderne.

Ledelse og organisation

  • Medarbejdere, der er på arbejde i bygningen, har ansvaret for at kontakte Midtjysk Brand & Redning samt Teknisk Drift på deres akutnummer.
  • Teknisk Drift opdaterer løbende områdeleder, som kan informere videre til sektionsleder og herfra krisestaben, hvis nødvendigt.

Bemanding og udstyr

  • Medarbejdere og ledelse på den pågældende adresse.
  • De kan benytte sig af tilgængeligt slukningsmateriel; slangevender, brandtæpper og CO2 slukkere samt førstehjælps udstyr ved tilskadekomne.

Kommunikation

Intern kommunikation

Områdeleder sikrer i samarbejde med Sektionsleder Drift og Vedligehold, at alle berørte afdelinger bliver orienteret om situationen.

Hvis EJD-krisestaben indkaldes, overtager den kommunikationsansvarlige denne opgave.

Ekstern kommunikation

Finder EJD-krisestaben det nødvendigt at inddrage kommunikationschefen, sørger den kommunikationsansvarlige for dette.

Kontaktoplysninger

Midtjysk Brand & Redning tlf.: 89 70 35 99

Områdeleder vagt tlf.: 30 53 18 95

Sektionsleder Drift og Vedligehold Poul Rey tlf.: 51 18 53 30

Sektionsleder Forsikring Søren Overgaard tlf.: 40 20 45 50

Ejendomschef Allan Madsen Tlf.: 42 59 18 18

Kommunikationschef Hans Mogensen tlf.: 61 15 47 17

Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter

Der tilbydes i overensstemmelse med kommunens retningslinjer krisehjælp til de implicerede medarbejdere

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Ejendomme / Malene Rise.

Denne PDF er genereret den 06-11-2025 00.44

Spørgsmål til afdelingernes planer skal rettes til den enkelte afdelings ledelse
Se kontaktoplysninger

Generelle spørgsmål vedr. beredskabsplaner kan rettes til:

Midtjysk Brand & Redning
Kejlstrupvej 99C
8600 Silkeborg

Tlf.: 89 70 35 99 - Døgnbemandet
mjbr@mjbr.dk