Dødsfald (Sorgplan) - Børn og Familie
Indsatsplan godkendt af: Afdelingschef Jette Stencel - Dato: April 2021
Situation
- En medarbejder eller et barn er død.
Alarmering
- Alarmen kommer fra familien eller politiet.
- Hvis dødsfaldet skyldes en ulykke i institutionen, håndteres dette som en alvorlig ulykke.
Opgaver
- Støtte de pårørende.
- Støtte børn og medarbejdere i at bearbejde hændelsen.
Handling
- Den lokale leder iværksætter den lokale sorghandleplan eller tilsvarende plan – se lokalt action card
- Den lokale leder kontakter afdødes familie for at aftale, hvad institutionen skal informere om dødsfaldet
- Den lokale leder orienterer medarbejdergruppen
- Den lokale leder sikrer, at alle børn orienteres samtidigt af kendte voksne
- Børnene samles i organiseret samvær med hinanden og voksne, som en del af den psykologiske førstehjælp
- Den lokale leder informerer forældregruppen skriftligt om dødsfaldet. Indholdet i orienteringen er godkendt eller aftalt med de pårørende
- Den lokale leder aftaler med den afdødes familie, om/hvordan institutionen deltager i begravelsen
Ledelse og organisation
- Den lokale leder har ansvaret for indsatsen.
Kommunikation
Den lokale leder beskriver hændelsesforløbet for nærmeste leder i forvaltningen.
Hvis lederen vurderer, at der er risiko for mediestorm, kontakt da Kommunikationschef Hans Mogensen på 61 15 47 17.
Kontaktoplysninger
Leder af dagtilbud: Mette Ruggaard Glerup: 23 61 01 23
Børne- og Familieafdelingen 89 70 10 00
Kommunikationschef Hans Mogensen på 61 15 47 17
Andre opmærksomhedspunkter
Den lokale leder drøfter medarbejdernes håndtering af dødsfaldet.
Lederen skal være opmærksom på evt. behov for krisehjælp i:
- børnegruppen
- personalegruppen
Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er udarbejdet af Eva Nørgaard Bak og Camilla Kruse Juul Krahn, februar 2021