Skip til hoved indholdet
    Hjem Afdelingsplaner Børn og Familie Barn bortkommet fra dagtilbud

Barn bortkommet fra dagtilbud

Indsatsplan godkendt af: Børne- og Familiechef Jette Stencel - Aapril 2021

Situation

  • Der mangler et barn, som er registreret ankommet.

Alarmering

  • Øvrige børn eller medarbejder opdager, at barnet er væk.
  • Medarbejderen alarmerer sine kolleger.
  • Medarbejderen alarmerer sin nærmeste leder.
  • Den lokale leder kontakter forældrene og orienterer.

Opgaver

  • At finde barnet.
  • At de øvrige børn er trygge.
  • At holde en god kommunikation til forældrene.

Handling

  • Ansvarshavende orienterer nærmeste leder
  • Medarbejdere, som ikke holder opsyn med de øvrige børn, går på undersøgelse i lokalområdet
  • Ansvarshavende undersøger, hvornår barnet sidst er set og kontakter barnets forældre
  • Ansvarshavende kontakter – efter aftale med forældrene - politiet, som overtager ansvaret for eftersøgningen. Eftersøgningen fortsættes i samarbejde med politiet
  • Ansvarshavende informerer Børne- og Familieafdelingen, når det er muligt

Ledelse og organisation

  • Den lokale leder udpeges som ansvarshavende i eftersøgningen. Hvis den lokale leder ikke er til stede, udpeges en anden.
  • Såfremt ansvarshavende ikke er den lokale leder, skal den lokale leder orienteres så hurtigt som muligt.

Bemanding og udstyr

Ikke relevant.

Kommunikation

  • Den lokale leder har ansvar for kommunikation til forældrene.
  • Den lokale leder orienterer den samlede medarbejdergruppe samme dag.
  • Den lokale leder orienterer den øvrige forældregruppe om hændelsen den efterfølgende hverdag.

Evt. pressehenvendelse håndteres af forvaltningen og den lokale leder i fællesskab.

Kontaktoplysninger

Politiet tlf. 114

Børne- og Familieafdelingen tlf. 89 70 10 00.

Andre vigtige opmærksomhedspunkter

En udviklingskonsulent følger op på den skriftlige redegørelse og afsøger – hvis nødvendigt – øvrige oplysninger.

Udviklingskonsulenten afgiver skriftlig vurdering af hændelsen, og kommer herunder med initiativer til forebyggelse af lignende episoder – fx ved ændrede rutiner.

Den lokale leder formidler udviklingskonsulentens skriftlige vurdering til forældrene og gennemfører en opfølgende samtale med forældrene.

Hændelsesforløbet drøftes i institutionens bestyrelse.

Lederen skal være opmærksom på evt. behov for krisehjælp i:

  • børnegruppen
  • personalegruppen

Se Krise og psykisk førstehjælp til børn

Psykologisk krisehjælp til medarbejdere under Akut hjælp

Opfølgning

Den lokale leder orienterer nærmeste leder og Børne- og Familieafdelingen.

Den lokale leder kortlægger hændelsesforløbet og taler med de medarbejdere, der havde ansvar for barnet. Lederen redegør for hændelsesforløbet i dette skema:

Skema: Beskrivelse af hændelsesforløbet ved bortkommet barn fra Dagtilbud (Word-fil)

Skemaet med beskrivelsen af hændelsesforløbet skal sendes til :

Den lokale leder gennemfører den følgende hverdag en samtale med barnets forældre, hvor hændelsesforløbet gennemgås. Forældrene får kopi af den skriftlige redegørelse.

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Eva Nørgaard Bak og Camilla Kruse Juul Krahn, januar 2021.

Action cards

Der er ikke knyttet action cards til denne indsatsplan.

Denne PDF er genereret den 05-11-2025 21.37

Spørgsmål til afdelingernes planer skal rettes til den enkelte afdelings ledelse
Se kontaktoplysninger

Generelle spørgsmål vedr. beredskabsplaner kan rettes til:

Midtjysk Brand & Redning
Kejlstrupvej 99C
8600 Silkeborg

Tlf.: 89 70 35 99 - Døgnbemandet
mjbr@mjbr.dk