Barn bortkommet fra dagtilbud
Indsatsplan godkendt af: Børne- og Familiechef Jette Stencel - Aapril 2021
Situation
- Der mangler et barn, som er registreret ankommet.
Alarmering
- Øvrige børn eller medarbejder opdager, at barnet er væk.
- Medarbejderen alarmerer sine kolleger.
- Medarbejderen alarmerer sin nærmeste leder.
- Den lokale leder kontakter forældrene og orienterer.
Opgaver
- At finde barnet.
- At de øvrige børn er trygge.
- At holde en god kommunikation til forældrene.
Handling
- Ansvarshavende orienterer nærmeste leder
- Medarbejdere, som ikke holder opsyn med de øvrige børn, går på undersøgelse i lokalområdet
- Ansvarshavende undersøger, hvornår barnet sidst er set og kontakter barnets forældre
- Ansvarshavende kontakter – efter aftale med forældrene - politiet, som overtager ansvaret for eftersøgningen. Eftersøgningen fortsættes i samarbejde med politiet
- Ansvarshavende informerer Børne- og Familieafdelingen, når det er muligt
Ledelse og organisation
- Den lokale leder udpeges som ansvarshavende i eftersøgningen. Hvis den lokale leder ikke er til stede, udpeges en anden.
- Såfremt ansvarshavende ikke er den lokale leder, skal den lokale leder orienteres så hurtigt som muligt.
Bemanding og udstyr
Ikke relevant.
Kommunikation
- Den lokale leder har ansvar for kommunikation til forældrene.
- Den lokale leder orienterer den samlede medarbejdergruppe samme dag.
- Den lokale leder orienterer den øvrige forældregruppe om hændelsen den efterfølgende hverdag.
Evt. pressehenvendelse håndteres af forvaltningen og den lokale leder i fællesskab.
Kontaktoplysninger
Politiet tlf. 114
Børne- og Familieafdelingen tlf. 89 70 10 00.
Andre vigtige opmærksomhedspunkter
En udviklingskonsulent følger op på den skriftlige redegørelse og afsøger – hvis nødvendigt – øvrige oplysninger.
Udviklingskonsulenten afgiver skriftlig vurdering af hændelsen, og kommer herunder med initiativer til forebyggelse af lignende episoder – fx ved ændrede rutiner.
Den lokale leder formidler udviklingskonsulentens skriftlige vurdering til forældrene og gennemfører en opfølgende samtale med forældrene.
Hændelsesforløbet drøftes i institutionens bestyrelse.
Lederen skal være opmærksom på evt. behov for krisehjælp i:
- børnegruppen
- personalegruppen
Se Krise og psykisk førstehjælp til børn
Psykologisk krisehjælp til medarbejdere under Akut hjælp
Opfølgning
Den lokale leder orienterer nærmeste leder og Børne- og Familieafdelingen.
Den lokale leder kortlægger hændelsesforløbet og taler med de medarbejdere, der havde ansvar for barnet. Lederen redegør for hændelsesforløbet i dette skema:
Skema: Beskrivelse af hændelsesforløbet ved bortkommet barn fra Dagtilbud (Word-fil)
Skemaet med beskrivelsen af hændelsesforløbet skal sendes til :
- Eva Nørgaard Bak - evanorgaard.bak@silkeborg.dk
- Julie Guldmann Johannsen - julieguldmann.johannsen@silkeborg.dk
- Jakob Neergaard Hausted - jakobneergaard.hausted@silkeborg.dk
Den lokale leder gennemfører den følgende hverdag en samtale med barnets forældre, hvor hændelsesforløbet gennemgås. Forældrene får kopi af den skriftlige redegørelse.
Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er udarbejdet af Eva Nørgaard Bak og Camilla Kruse Juul Krahn, januar 2021.
Action cards
Der er ikke knyttet action cards til denne indsatsplan.